על שיוויון האשה בקיבוץ

האם אמהותינו, מייסדות הקיבוץ, היו מאושרות?
את הדחף לנסות להתמודד אם הנושא הזה, קיבלתי מצד אחד, מהעובדה שב-25 לנובמבר חל "היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים", שלווה בפירסומים שונים, המלמדים על מצבן הקשה של הנשים בעולם, ומצד שני אני מעלעל בעלוני השנים הראשונות בארכיון של גזית, ורואה שם נשים מאושרות.
אינני מומחה בתחום המגדרי אבל אני יכול לציין כמה נקודות שמלמדות אותי על מעמד שוויוני של נשים בדור הראשון של הקיבוץ, שנמשך גם בדורות הבאים: בגזית, וגם בקיבוץ הולדתי, גבעת חיים, עבדו לא מעט נשים בענפי החקלאות, דבר שהיה אז שיא המימוש העצמי, החלוציות והציונות. חלקן גם ריכזו את הענפים שבהם הן עבדו. נכון, שבמשך השנים רובן עברו לעבוד בחינוך, או במחסן הבגדים, אך בד"כ התחשבו ברצונותיהן, וכך רבות מהן הפכו למורות,מנהלות חשבונות ועוד. מתוך ראיונות שערכתי עם הוותיקות למדתי שהעובדה שהן נאלצו לעבור לענפים נשיים לא פגמה בהזדהותן עם קיבוץ. הן הרגישו ומרגישות שותפות ותורמות למפעל הקיבוצי.
רוב הקיבוצים הוקמו ע"י בני תנועות נוער- "השומר הצעיר" "גורדוניה" "תכלת לבן" ועוד, גדלו על האתוס הסוציאליסטי של שויון בין בני האדם, וכמובן גם כלפי האשה. כשהגיעו להגשמה ולהתיישבות, הם יישמו את האתוס הזה, והנשים היו שותפות שוות זכויות לבניית הקיבוץ.
אין לי נתונים פרי חקירה מסודרת, אבל כמי שגדל בקיבוץ, אני בטוח שהתופעה של התעללות והכאת נשים, הייתה מצומצמת מאד בקיבוץ, ללא כל יחס לתפוצתה באוכלוסיה הכללית. הסיבות לכך נובעות כמובן מהאתוס השוויוני שהזכרנו לעיל, אך גם בזכות הפיקוח החברתי ההדוק שהתקיים בקיבוצים.
הנקודה היחידה אשר גרמה לבנות הדור הראשון, לא להיות מאושרות, הייתה הלינה המשותפת, ובמיוחד הפרדת האם מתינוקה זמן קצר לאחר הלידה. אבל רובן הזדהו עם השיטה וחשבו שזה לטובת הילד.
לסיכום, אם אני מנסה לעשות איזו הערכה כוללת על מעמד האשה בקיבוצים, בדור הראשון, נראה לי כי אין לנו מה להתבייש, ומותר לנו אפילו לחוש גאווה על חברת המופת שהקימו אבותינו.
איתן קליש, גזית
תגובה
ארשה לעצמי להוסיף הערה מתחום המגדר בקשר לקיבוצים:
הנשים ש"הצליחו" בקיבוצים לקחו על עצמן תפקידים גבריים, התנהגויות שמשוייכות בד"כ לגברים (כמו קשיחות), ואף מראה גברי (שיער קצר, בלי איפור, בגדים גבריים) ובכך השיגו את ה"שיוויון" המיוחל...
פעם גם אני נהגתי לחשוב שהשיוויון שלט בקיבוצים, אך כשנתקלתי בקו המחשבה הזה, נמלכתי בדעתי, והבנתי שלא זה מה שהפמיניזם שואף אליו - להפוך את כולם וכולן לגברים או תואמות-גברים, אלא לתת יחס שווה ומכובד לשני צידי המתרס המגדרי, שזה כיום הכיוון השולט בפמיניזם.
בקיבוץ של פעם לא היה מקום לרגש, ונטיות לרגשנות דוכאו ביד קשה, היה אסור "להתפנק" ובכלל, החינוך נטה לכיוון ספרטני מאוד.
יכול להיות שביחס לשאר האוכלוסיה היו יתרונות בשיטה הקיבוצית, אך בסה"כ קצת מוגזם לומר שזו חברת מופת, לעניות דעתי...
את הדחף לנסות להתמודד אם הנושא הזה, קיבלתי מצד אחד, מהעובדה שב-25 לנובמבר חל "היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים", שלווה בפירסומים שונים, המלמדים על מצבן הקשה של הנשים בעולם, ומצד שני אני מעלעל בעלוני השנים הראשונות בארכיון של גזית, ורואה שם נשים מאושרות.
אינני מומחה בתחום המגדרי אבל אני יכול לציין כמה נקודות שמלמדות אותי על מעמד שוויוני של נשים בדור הראשון של הקיבוץ, שנמשך גם בדורות הבאים: בגזית, וגם בקיבוץ הולדתי, גבעת חיים, עבדו לא מעט נשים בענפי החקלאות, דבר שהיה אז שיא המימוש העצמי, החלוציות והציונות. חלקן גם ריכזו את הענפים שבהם הן עבדו. נכון, שבמשך השנים רובן עברו לעבוד בחינוך, או במחסן הבגדים, אך בד"כ התחשבו ברצונותיהן, וכך רבות מהן הפכו למורות,מנהלות חשבונות ועוד. מתוך ראיונות שערכתי עם הוותיקות למדתי שהעובדה שהן נאלצו לעבור לענפים נשיים לא פגמה בהזדהותן עם קיבוץ. הן הרגישו ומרגישות שותפות ותורמות למפעל הקיבוצי.
רוב הקיבוצים הוקמו ע"י בני תנועות נוער- "השומר הצעיר" "גורדוניה" "תכלת לבן" ועוד, גדלו על האתוס הסוציאליסטי של שויון בין בני האדם, וכמובן גם כלפי האשה. כשהגיעו להגשמה ולהתיישבות, הם יישמו את האתוס הזה, והנשים היו שותפות שוות זכויות לבניית הקיבוץ.
אין לי נתונים פרי חקירה מסודרת, אבל כמי שגדל בקיבוץ, אני בטוח שהתופעה של התעללות והכאת נשים, הייתה מצומצמת מאד בקיבוץ, ללא כל יחס לתפוצתה באוכלוסיה הכללית. הסיבות לכך נובעות כמובן מהאתוס השוויוני שהזכרנו לעיל, אך גם בזכות הפיקוח החברתי ההדוק שהתקיים בקיבוצים.
הנקודה היחידה אשר גרמה לבנות הדור הראשון, לא להיות מאושרות, הייתה הלינה המשותפת, ובמיוחד הפרדת האם מתינוקה זמן קצר לאחר הלידה. אבל רובן הזדהו עם השיטה וחשבו שזה לטובת הילד.
לסיכום, אם אני מנסה לעשות איזו הערכה כוללת על מעמד האשה בקיבוצים, בדור הראשון, נראה לי כי אין לנו מה להתבייש, ומותר לנו אפילו לחוש גאווה על חברת המופת שהקימו אבותינו.
איתן קליש, גזית
תגובה
ארשה לעצמי להוסיף הערה מתחום המגדר בקשר לקיבוצים:
הנשים ש"הצליחו" בקיבוצים לקחו על עצמן תפקידים גבריים, התנהגויות שמשוייכות בד"כ לגברים (כמו קשיחות), ואף מראה גברי (שיער קצר, בלי איפור, בגדים גבריים) ובכך השיגו את ה"שיוויון" המיוחל...
פעם גם אני נהגתי לחשוב שהשיוויון שלט בקיבוצים, אך כשנתקלתי בקו המחשבה הזה, נמלכתי בדעתי, והבנתי שלא זה מה שהפמיניזם שואף אליו - להפוך את כולם וכולן לגברים או תואמות-גברים, אלא לתת יחס שווה ומכובד לשני צידי המתרס המגדרי, שזה כיום הכיוון השולט בפמיניזם.
בקיבוץ של פעם לא היה מקום לרגש, ונטיות לרגשנות דוכאו ביד קשה, היה אסור "להתפנק" ובכלל, החינוך נטה לכיוון ספרטני מאוד.
יכול להיות שביחס לשאר האוכלוסיה היו יתרונות בשיטה הקיבוצית, אך בסה"כ קצת מוגזם לומר שזו חברת מופת, לעניות דעתי...
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
חנה ואלקנה
חנה ואלקנה – שני אנשים אצילים (שמואל, א, א)כבר כתבתי בכמה מקומות כי את הזוג הזה אני מעריץ, והם מגלמים בעיני...
לקריאת הפוסט
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות
לא נולדת בקיבוץ אבל שמעתי סיפורים עצובים ולפעמים מזעזעים,
על הלינה המשותפת. בקיבוצים.
מה שקרה זו התעללות ויחס מעטטת ולא אנושי בקיבוצם .הן כלפי הילדים והן כלפי ההורים.
הקיבוץ הזה לא איפשר לאימהות לטפל ולגדל את התינוקות והילדים.
בעלי ברח הרבה פעמים בלילות מבית הילדים לבית הוריו.
והוריו לא ויתרו לקיבוץ ועמדו בתוקף ובנחישות שיאםשרו לא ללון בבית.
זה מקרה נדיר. שמעתי על עוד מקרים ש]עוטות חמקט בלילה והגיעו אל בית ההורים
מתחת לטפו של שומר הלילה.
אך ברב המקרים המוסד הקיבוצי לא ויתר לא לילדים ולא להורים.
ולא עזר להם, הם הושבו לבית הילדים שלא היה מקום אידיאלי לגידול ילדים
והכי גרוע היו המטפלות.
הם הן שקבע וגם לאמהות מתי להניק , תי להאכיל. מתי לחבק ונתי להתנתק.
ולכן בני דור הקורנות של בתי הילדים יצאו כה פגועים ודפוקים.