מוטקה > בלוגים > איתנקה > איך נקרא לך שביל

איך נקרא לך שביל

איך נקרא לך שביל

בשעה טובה אנו פותחים קבוצה חדשה - "קבוצת כותבי סיפורים קצרים", אשר מנהלה יהיה עבדכם הנאמן - איתן קליש. הקבוצה ממשיכה את מדור הפרוזה שהיה קיים ב"קהילת כתיבה יוצרת" ונסגר לפני כמה חודשים. זוהי קבוצה פתוחה וכל גולשי מוטקה מוזמנים.  נרשמים דרך מדור הקבוצות. 
  
שירה של בת שבע מ"קהילת כתיבת שירה"
איך נקרא לך שביל?
באותו רגע בתחילתך ובסופך
ומתי רגליי דרכו בך לראשונה?
נקודה שמתארכת
על פי קוד קדום
מחבר לא ידוע לנעלם
ונוכח בכל תאיי
ולמה לקרא לך בשם?
 
פרשנות ומחשבות על השיר
שיר מאד יפה של בת שבע, שיר בעל עומק מחשבתי. כרגיל, שיר לא פשוט לפיענוח, וזה מה שהופך אותו למעניין ומאתגר בשבילי.
 אני הייתי משייך את הנושא שלו למה שקראנו פעם בתנועה "הבהרת ערכים". הכוונה הייתה, כיצד תבהיר לעצמך את ערכיך? היו 7 עקרונות לבחינת ערכיך, ואני זוכר רק שניים: האם אתה מוכן להצהיר על ערכיך? האם אתה חוזר שוב ושוב על אותה פעולה ערכית?
בשיר של בת שבע, ברור שמדובר לא על שביל, אלא על דרך, ערך, על מה שנהוג לקרוא "דרך חיים". בת שבע שואלת כביכול, מאיזה רגע אני יודעת שיש לי עקרון שהוא דרך חיים? בצורה דומה למה שציינתי לעיל, היא תוהה – האם ברגע שהתחלתי ללכת לאורו של הערך המסויים הזה, או האם אני עדיין הולכת לפיו, או רק בסוף חיי, במבט לאחור, אוכל לבחון האם הלכתי לאורו של הערך הזה כל חיי?
השאלה הזו מוצגת בשורות הראשונות של השיר:
"איך נקרא לך שביל?
באותו רגע, בתחילתך (או)בסופך?
ומתי רגליי דרכו בך לראשונה?"
השיר ממשיך בשורות הבאות, שנראות במבט ראשון די סתומות:
"נקודה שמתארכת
על פי קוד קדום
מחבר לא ידוע – לנעלם"
לדעתי המחברת רוצה לומר שהנקודה ("נקודה שמתארכת")או הרגע שבו החלטת ללכת לאורו של ערך כלשהו ("קוד קדום") הוא די נעלם, או לא ידוע לך ("מחבר לא ידוע"), ואפשר להבין "נעלם", כלא ידוע לך לאן הוא יוביל אותך.
הערך כל-כך מופנם בך, שאין לך כבר צורך לקרוא לו בשם:
" ונוכח בכל תאיי
ולמה לקרוא לך בשם?"
לסיכום, תמיד מטרידה השאלה האם פירשתי נכון את השיר?
התשובה שלי היא – אם כל חלקי השיר, כל הצירופים הלשוניים, מסתדרים היטב בתוך המבנה הפרשני שיצרתי, אז זוהי כנראה, פרשנות נכונה, אפילו אם היא לא חופפת במאה אחוז את כוונותיו של הכותב. יכול להיות שהכותב לא מודע לגמרי למה שהוציא מתחת לידיו, ויכול להיות שיש לשיר, לכל שיר, יותר מפרשנות לגיטימית אחת.
איתן, 18.02.2016
 
 

תגובות  3  אהבו 

836
19/02/16
ניתוח שיר של בת שבע
לאיתן,ניראה לי שגם המשוררת התכוונה למה שאתה פרשת כל כך יפה
19/02/16
נכון טובה,



היא אהבה את הניתוח שלי.



שבת שלום
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
חנה ואלקנה
חנה ואלקנה – שני אנשים אצילים (שמואל, א, א)כבר כתבתי בכמה מקומות כי את הזוג הזה אני מעריץ, והם מגלמים בעיני...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה