האם כל פושע יכול לחזור למוטב?לפרשת בשלח

ישנה שאלה רבת שנים לגבי אנשים שסרחו, וביצעו פשע מסויים או פשעים רבים, האם החברה צריכה לקבל אותם ולשקם אותם. או שהדבר חסר סיכוי, ולכן אדם שנפל פעם אחת צפוי ליפול גם בהמשך חייו. בעולם הסמים מגדירים זאת בכך ששואלים אדם שיצא מעולם הסמים, כמה זמן אתה לא בעסקי הסמים, השאלה היא: כמה זמן אתה מכור נקי, כלומר התוית של המכור תמיד תישאר לך.
חז"ל בפרשת בשלח נותנים לנו כיוון מחשבה בנושא. התורה אומרת שכל המצרים טבעו:"וינער ה' את המצרים בתוך הים"(שמות יד 27) חז"ל אומרים שפרעה לא מת, והוא מלך נינוה מסיפור יונה שקוראים ביום כיפור.
מה רוצה המדרש להגיד לנו? אני רוצה להזכיר מה עשה מלך נינוה. יונה הנביא אמר שהקדוש ברוך הוא רוצה להשמיד את נינוה כי היא עיר של חטאים קשים. מלך נינוה מוביל תהליך של חזרה בתשובה בעירו. אני רוצה להציע רעיון להשוואה בין פרעה למלך נינוה. פרעה היה הרשע הגמור שהלך כל חייו נגד הקדוש ברוך הוא, וגם אדם כזה שלכאורה אין לו תקנה, הקדוש ברוך הוא נותן לו את האפשרות לחזור בתשובה, כי אין אדם שלא יכול להשתנות ולשפר דרכיו.
אשמח לשמוע תגובות
אמיתי בן אהרון
בוגר תואר שני בתלמוד בר אילן
מרצה לסיפורי חז"ל
אין תשובה אחת כוללת.זה תלוי בעבריין .כל אסיר,ניקרא לו כך,הוא ישות ניפרדת .תלוי מה עשה,כמה פעמים,מהן תכונותיו,מהן נסיבות חייו.אין תושה אחת כוללת.