כפיות טובה-לפרשת בהעלותך

אחת השאלות החינוכיות שהורים/מורים וכל מי שעוסק בחינוך מתמודד איתה היא מידרג התגובה, כלומר כשילד עושה מעשה שלא מצופה ממנו, מתי להגיב בכעס קל ומתי בתגובה חריפה וכל התגובות שבניהן. השבת אנו קוראים על "סיפור המתאוננים" . הסיפור מתחיל:"ויהי העם כמתאוננים רע באזני ה' "(במדבר יא 1)הפסוקים לא אומרים לנו מה התלונה, ומהי עוצמת התלונה. אך מספרים לנו שתגובת הקדוש ברוך הוא קשה:" ותבער בם אש ה' ...(במדבר יא 1)המדרש אומר לנו מהי התלונה בדרכו בעזרת משל על : אדם שהלך לצורף כדי להכין תכשיט(מתנה) לאישתו, במקביל אליו אשתו הלכה למכשף שיעשה כשפים לבעלה. אמר לה הבעל: אני קונה לך תכשיט, וזה מה שאת מחזירה לי?... (מדרש ילמדנו מעובד מאוצר המדרשים) אני רוצה להציע שכאן המדרש היה צריך לבחור מהו החטא הנוראי שעם ישראל עשו שבעקבותיו הם נענשו בחומרה. המדרש לקח את זה לכפיות טובה, כלומר המדרש רוצה להראות לנו בעזרת הפסוקים את עוצמת הפגיעה של הקדוש ברוך הוא מהכפיות טובה של עם ישראל, ובכך ללמד אותנו, עד כמה אנחנו צריכים להיזהר שלא נגיע למצב שאנחנו כפויי טובה, כי זה אחד הדברים שאנשים הכי נפגעים ממנו, ויוצר נתק חברתי שהורס את החברה, ולכן למדרש כל כך חשוב להביא זאת.
אשמח לשמוע תגובות
אמיתי בן אהרון
בוגר תואר שני בתלמוד בר אילן
מרצה לסיפורי חז"ל
ליצירת קשר: 054-9077912
[email protected]