הנערה היהודיה שמאחורי פסל החרות האמרקאי

קצת היסטוריה על נערה יהודיה שכתבה
שירה וכישרונה הביא אותה אל התהילה.
היא מגלה את הבעיה היהודי ת כאשר ניצולי הפוגרומים מרוסיה מגיעים לארה"ב וניתקלים ביחס עויין.
הייא קדמה להרצל בהעלותה את רעיון המדינה ליהודים
הנה הכתבה שמציגה לנו את הנערה שהנושא היהודי היה לנגד עיניה
הנערה היהודייה שמאחורי גברת החירות
ישראלי
מאות הפליטים ניצולי הפוגרומים שהגיעו לחופי אמריקה, עוררו את המשוררת
הצעירה אמה לזרוס להיאבק למען בני עמה הנרדפים. אחד השירים שחיברה
בהשראת האירועים הקשים מקדם את פניהם של מהגרים ומהגרות לאמריקה עד
עצם היום הזה . חן מלול | 18.06.17 | עם פרוץ שורת פרוגרומים קשים ברחבי רוסיה הצארית בשנת 1881 , זרמו מאות פליטים יהודים שהצליחו להינצל מהתופת אל חופי אמריקה. הידיעות על הגעת
הפליטים עוררו את אמה לזרוס, משוררת יהודיה-אמריקנית צעירה, להיאבק למען
בני עמה הנרדפים . אחד מהשירים שחיברה בהשראת האירועים הקשים מקדם את פניהם של מהגרים
ומהגרות לאמריקה עד עצם היום הזה . כבר מילדותה הפגינה אמה לזרוס כשרון ספרותי מרשים. אביה, הסוחר היהודי-אמריקני משה לזרוס, התגאה כל כך ביכולותיה של בתו המתבגרת שממן מכיסו
בשנת 1866 את ספרה הראשון, "תרגומים ושירים מאת אמה לזרוס – נכתבו בין
הגילאים ארבע-עשרה לשש-עשרה ". הפרסום הבוסרי הזה אמנם נועד להיות מחולק בעיקר בין בני משפחה וחברים, אךעותק ממנו התגלגל לידיו של ראלף וולדו אמרסון והוא – אולי הכותב המפורסם של
תקופתו – זיהה את הפוטנציאל האדיר הגלום במשוררת הצעירה. מאותו רגע
החליט לקחת אותה תחת חסותו ולשמש לה מנטור ספרותי . בשיריה המוקדמים כמעט ולא התעסקה לזרוס במוטיבים יהודיים. לא הייתה זו רתיעה מכוונת, אלא ביטוי של חינוכה ותחומי העניין שלה כנערה מתבגרת בניו יורק של המאה ה- 19 . היא התגאתה במוצאה אך זיהתה את היהדות בעיקר בתור דת
שאין לה מה לתרום לחייה וליצירתה . העניין שלה בעברו ועתידו של עם ישראל התעורר דווקא בנסיבות טרגיות – כפי
שקרה לאמנים רבים ממוצא יהודי . דיוקנה של אמה לזרוס. התמונה לקוחה מתוך אוספי הספרייה הלאומית
אמה לזרוס מגלה את פליטי העם היהודי
עם פרוץ שורה של פוגרומים קשים ברחבי רוסיה הצארית בשנת 1881 , זרמו מאות
פליטים יהודים שהצליחו להינצל מהתופת אל חופי אמריקה. הידיעות על הגעת
הפליטים עוררו את הקהילה היהודית-אמריקנית לפעולה וגם את המשוררת
הצעירה, אשר יצאה לקדם את פני הילדים, הנשים והגברים ולתרום ככל יכולתה
למען שיקומם . המראות אליהם נחשפה עוררו אותה לחקור את מקורות האנטישמיות המופנית נגד
בני עמה: היא קראה ספרים על היסטוריה יהודית, נרשמה ללימודי עברית והחלה
להיות פעילה בארגוני הקהילה היהודית בניו יורק. כשהותקפו הפליטים היהודים
בעיתונות האמריקנית, גייסה לזרוס את כשרונה ופרסמה במאי 1882 מאמר הגנה
על יהדות רוסיה הנרדפת . מכתב תודה של אמה לזרוס לפיליפ כהן על שליחת הספרון "הבעיה היהודית". המכתב
לקוח מאוסף אמה לזרוס בספרייה הלאומית
שנה לאחר מכן התבקשה לזרוס לתרום למען הקמת "פסל החירות" בניו יורק. לשם
כך חיברה את שירה החשוב והמפורסם ביותר, "הקולוסוס החדש", והקדישה את
הכנסות השיר להקמת האנדרטה .
תרגום עברי של 'קולוסוס החדש: אם הגלויות' מאת ראובן אבינועם. התרגום התפרסם
באוגוסט 1949 בעיתון דבר
למרות ש"פסל החירות" תוכנן לחגוג את ערכיהן המשותפים של הרפובליקה
הצרפתית )אשר תרמה את הפסל( והרפובליקה האחות-האמריקנית, הפכה לזרוס
בשירה את גברת החירות לאמא המאמצת אל חיקה את המהגרים והפליטים
הבורחים מאימת "העולם הישן". לזרוס שמה בפיה של "גברת החירות" את הקריאה
הנרגשת : " הבו לי את בניכם היגעים והעניים , ערב רב של המונים כמהים לנשום כבני חורין את הפליטה האומללה של חופיכם
המשופעים , שילחו אותם אלי, חסרי הבית וסחופי הסער
בפנס אאיר בואם בשער זה ."
טקס חניכת "פסל החירות" ב- 28 באוקטובר 1886 . אמה לזרוס לא הוזמנה לטקס כיוון
שכניסתן של נשים נאסרה "מחשש שיפגעו מהקהל הצוהל" )תמונה מתוך הספר Lift I :)Lamp My בזכות שירה של המשוררת היהודיה-אמריקנית הפכה האנדרטה העצומה לסמל של
הגירה המקבל את ספינות המהגרים )מכל דת, גזע ומין( עם חיוך והבטחה לחיים
אחרים . בשנת 1903 נחקק השיר על פסל החירות .
' הקולוסוס החדש' באנדרטת החירות
אמה לזרוס: מבשרת הציונות ? ואם עוד לא התרשמתם מהאומץ והחיוניות של האישה הזאת, נסיים בלציין את
העובדה שהיא הקדימה את מרבית מנהיגי עם ישראל כשהחלה לדבר על הצורך
בהקמת מולדת יהודית לעם ישראל יותר מעשור לפני שבנימין זאב הרצל הצטרף
לתנועה הציונית
לא ידעתי עליה כלל, ומאד ריגשת אותי במידע עליה. אשרינו בהיותה.
המון תודה, ושבת שלום ליהודים שבינינו, לא בהגדרם הפוסל את השבת,
ואני מציין זאת כך, כנגד הפיכתה של המדינה, ממדינת היהודים, למדינת הגויים.
השחיתות התל אביבית, מתאימה לשחיתות חברת ישראל, שאמה היתה מתפלצת
ממנה, לוא היתה בימינו.
תבורך.
אכן דמות ציורית מעניינת ולא ברור מדוע היא לא מוכרת לנו.
פעילותה למען ה ליטים היהודים ניצולי הפוגרומים ש/הגיעו ממלממת קרים כאשר הציבור האמרקאי מקבל אותם בעויינות
אישה שנילחמה למען עמה ופעלה לעורר את הציבור היהודי להתאחד וכן לחשוב על מדינה עשור לפני שהרצל נגע בנקודה הזו.
מגיע לה מקום בהיסטוריה שלנו