סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 8, דיוק מילולי

בבואנו לכתוב תאור, יש לשים לב במיוחד לדיוק המילולי. טקסטים לא מעטים סובלים מתופעה של העדר דיוק כזה, ועושים שימוש במלים גמישות מדי, שאינן מעבירות את החוויה של הכותב במלוא עוצמתה.
כך למשל, המשפט אשה שמנה ממהרת ברחוב הרועש משאיר מקום רב לפרשנות ולדמיון. האשה השמנה עשויה להיות סקסית או דוחה, יפה או מכוערת, גבוהה או נמוכה וכו'. הרחוב יכול להיות רועש משום שמתחוללת בו מהומה, מתקיימת הפגנה או סתם תנועה ערה של כלי רכב. המשפט גמיש עד כדי כך שכל קורא יכול לסגל לו משמעויות משלו ובכל מקרה - כוונתו של הכותב, תהיה אשר תהיה, לא תבוא לכלל בטוי באמצעותו.
לעומת זאת, המשפטים הבאים עשויים לקלוע בדיוק לכוונתו של הכותב:
גברת מגושמת צועדת נמרצות בכביש הסואן
גבירה מדושנת מתנהלת בפסיעות רחבות בשדרה ההומה
עלמה בעלת בשר דוהרת במרץ בסימטה הרוחשת אדם
בחורה מסורבלת אצה בנחישות בטיילת החוגגת
מטרונה כרסתנית מאיצה צעדיה בתוך המון שואג
בכל המשפטים הללו המלים הן קשיחות ואינן משאירות מקום רב מדי לפרשנות.
תרגיל:
נסו לכתוב משפט אחד בעל איכות גמישה, ולצידו חמישה משפטים בעלי איכות קשיחה. זהו תרגיל טוב לפיתוח הדיוק בכתיבה בכלל ובכתיבת תאורים בפרט.
***
להשתתפות בסדנה וקבלת משוב מאמנון ז'קונט אנא כיתבו את התרגיל בבלוג שלכם במוטק'ה ולפני אישור הפוסט סמנו וי בצ'ק בוקס: סדנת גיבור תרבות הנמצא מעל כפתור האישור.
למדריך טכני לכתיבת בלוג באתר מוטק'ה: לחצו כאן
לסדנאות כתיבה של גיבור תרבות : לחצו כאן
לפורום כתיבה יוצרת באתר מוטק'ה: לחצו כאן
3 דוגמאות למשפטים מדוייקי-כוונת כותב:
1. "הפעוט נגס בכריך בגרגרנות, ממלא את כל חלל פיו בו, ובתנועות שפתיים מהירות לועס,ובולע ברעשי לעלוע. לפתע החל להשתנק".
2. "הזעטוט חטף בפתאומיות את הכריך מהצלחת, הרחיב את פיו הקטן, ובנגיסות רעבתנייות החל לנגוס בו. לועס ובולע , פניו משקפות תאווה .
3. הינוקא אחז בשתי ידיו הזעירות את הכריך הגדול, ובפה מכווץ נגס בו באיטיות ובצמצום, פניו מתעוותות לכדי תיעוב.
בברכה,
אמנון