מוטקה > בלוגים > הבלוג של גיבורתרבות > סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 14, כיצד לחיות עם מה שכתבנו? - הרחקת עדות

סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 14, כיצד לחיות עם מה שכתבנו? - הרחקת עדות

הסדנה שלנו מסתיימת היום, התרגשנו מאד לקרוא את החומרים שלכם. תודה רבה שהשתתפתם ונתראה! אל תפסיקו לכתוב!
סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 14, כיצד לחיות עם מה שכתבנו? - הרחקת עדות

את הנסיונות הכי עסיסיים, אמיתיים ומרתקים שצברנו - איננו יכולים לספר מסיבות חברתיות, משפחתיות ובין-אישיות. מצד שני, העברתם של נסיונות אלו לזולת תספק לנו פורקן וגם תהפוך בדיעבד רגעים קשים או מביכים לדבר מה שיש בצידו תועלת.


הדרך לספר סיפורים אלו נקראת הרחקת עדות, כלומר: לא שקר, כי אם אמירת חלקים של התמונה והחלפתם של חלקים אחרים במרכיבים הלקוחים מתמונה אחרת.

הדרכים להרחקת עדות (ניתנים גם לחיבור אלה לאלה), מן הפשוט ביותר אל המורכב:

[א] מעבר לגוף שלישי וציון של שמות אחרים, כלומר: תאור המקרה כאילו ארע למישהו אחר, בעל שם אחר. 


[ב] שנויי סביבה. העברת הסיפור כולו לסביבה אחרת. פעולה כזאת, ביחד עם הפעולה שבסעיף הקודם, עשויה לספק הרחקת עדות כזאת שלא ניתן יהיה לזהות את האירוע האמיתי. כך, למשל, בגידה של אשה בבעלה שהתרחשה בתל אביב בשנות השבעים של המאה העשרים יכולה להיות מיוחסת לבן דודתה שבגד באשתו בשיקגו בשנות השלושים של מאה זאת. שימוש נכון בכלים אלו ימנע כל חשד שהסיפור אכן ארע לכותב.


[ג] אלגוריה - המשלת הדמויות בסיפור לחיות או לחפצים וכיו"ב (כפי שעשה ג'ורג' אורוול ב'חוות החיות'). 


[ד] מצוי תמציתו של הסיפור והשתלתה בסיפור אחר, דומה אך נסלח. לדוגמא: מי שנהג לגנוב בחנויות במהלך תקופה מסוימת בחייו, יכול למצות מן הסיפור את חוויית הגניבה, על ההתרגשות, הפחד ותחושת ההישג שבסופה, ולהשתיל חוויה זאת בסיפור של גניבת בחינות ממזכירות ב הספר שבו למד. הסיפור הראשון מביש, בעוד שהשני נסלח כמשובת נעורים. שני הסיפורים כאחד - מכילים אותם מרכיבים. 


יהיה האופן שבו תרחיקו את עדותכם אשר יהיה - אסור לוותר על סיפור טוב רק משום שלא נעים לספרו!

***

להשתתפות בסדנה וקבלת משוב מאמנון ז'קונט אנא כיתבו את התרגיל בבלוג שלכם במוטק'ה ולפני אישור הפוסט סמנו וי בצ'ק בוקס: סדנת גיבור תרבות הנמצא מעל כפתור האישור.

למדריך טכני לכתיבת בלוג באתר מוטק'ה: לחצו כאן

לסדנאות כתיבה של גיבור תרבות : לחצו כאן

לפורום כתיבה יוצרת באתר מוטק'ה: לחצו כאן

תגובות  0  אהבו 

1794
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 13, היצירה המוגמרת
הספרות המודרנית ויותר מכך - הפוסט מודרניסטית מתירה לעצמה לפרוץ גדרות של סגנון ושל מתודות. עם זאת, כל יצירה היא סוג של דיווח, ובכל דיווח חייבים להמצא חמישה יסודות המרכיבים את האירוע המדווח....
לקריאת הפוסט
סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 12, הפיוט
פיוט הוא התייחסות בלתי עניינית אל אדם, חפץ או תופעה. לדוגמא: במקום לומר: שיערה הבלונדי של רותי אפשר לומר: שיער הזהב של רותי, או שיערה של רותי היה צהוב כשדה של חיטה בשלה. בשני המקרים מדובר בפיוט,...
לקריאת הפוסט
סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 11, הדמויות
אחת המטלות שאנו מקבלים על עצמנו בעת כתיבת הזכרונות היא תאורן של דמויות שלקחו חלק בחיינו. לעתים, אנו מכירים את הדמויות הללו היטב ולעתים - יש לנו עמן הכרות שטחית בלבד. במקרים רבים, גם דמויות...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה