סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 14, כיצד לחיות עם מה שכתבנו? - הרחקת עדות

את הנסיונות הכי עסיסיים, אמיתיים ומרתקים שצברנו - איננו יכולים לספר מסיבות חברתיות, משפחתיות ובין-אישיות. מצד שני, העברתם של נסיונות אלו לזולת תספק לנו פורקן וגם תהפוך בדיעבד רגעים קשים או מביכים לדבר מה שיש בצידו תועלת.
הדרך לספר סיפורים אלו נקראת הרחקת עדות, כלומר: לא שקר, כי אם אמירת חלקים של התמונה והחלפתם של חלקים אחרים במרכיבים הלקוחים מתמונה אחרת.
הדרכים להרחקת עדות (ניתנים גם לחיבור אלה לאלה), מן הפשוט ביותר אל המורכב:
[א] מעבר לגוף שלישי וציון של שמות אחרים, כלומר: תאור המקרה כאילו ארע למישהו אחר, בעל שם אחר.
[ב] שנויי סביבה. העברת הסיפור כולו לסביבה אחרת. פעולה כזאת, ביחד עם הפעולה שבסעיף הקודם, עשויה לספק הרחקת עדות כזאת שלא ניתן יהיה לזהות את האירוע האמיתי. כך, למשל, בגידה של אשה בבעלה שהתרחשה בתל אביב בשנות השבעים של המאה העשרים יכולה להיות מיוחסת לבן דודתה שבגד באשתו בשיקגו בשנות השלושים של מאה זאת. שימוש נכון בכלים אלו ימנע כל חשד שהסיפור אכן ארע לכותב.
[ג] אלגוריה - המשלת הדמויות בסיפור לחיות או לחפצים וכיו"ב (כפי שעשה ג'ורג' אורוול ב'חוות החיות').
[ד] מצוי תמציתו של הסיפור והשתלתה בסיפור אחר, דומה אך נסלח. לדוגמא: מי שנהג לגנוב בחנויות במהלך תקופה מסוימת בחייו, יכול למצות מן הסיפור את חוויית הגניבה, על ההתרגשות, הפחד ותחושת ההישג שבסופה, ולהשתיל חוויה זאת בסיפור של גניבת בחינות ממזכירות ב הספר שבו למד. הסיפור הראשון מביש, בעוד שהשני נסלח כמשובת נעורים. שני הסיפורים כאחד - מכילים אותם מרכיבים.
יהיה האופן שבו תרחיקו את עדותכם אשר יהיה - אסור לוותר על סיפור טוב רק משום שלא נעים לספרו!
***
להשתתפות בסדנה וקבלת משוב מאמנון ז'קונט אנא כיתבו את התרגיל בבלוג שלכם במוטק'ה ולפני אישור הפוסט סמנו וי בצ'ק בוקס: סדנת גיבור תרבות הנמצא מעל כפתור האישור.
למדריך טכני לכתיבת בלוג באתר מוטק'ה: לחצו כאן
לסדנאות כתיבה של גיבור תרבות : לחצו כאן
לפורום כתיבה יוצרת באתר מוטק'ה: לחצו כאן