האם יש לאדם זכות בחירה

האם יש לאדם זכות בחירה האם יש לאדם זכות בחירה בין הטוב לרע? בין הדרך ללכת בדבר ה' או הדרך ההפוכה ? האם יש לאדם את האפשרות לבחור לו את דרכו בעולם, או שהכול כתוב ומוכתב מלמעלה ע"י הכול יכול? האם יעלה על הדעת שבורא העולם לא יודע מה יהיה באחריתו של כל אדם ואם כך איזו בחירה יש לאדם אם הכול כתוב? בתנ"ך נראה בפירוש, שהבורא נתן באדם לא רק נשמת חיים, אלא גם את זכות הבחירה בין הטוב לרע. על כן הבורא מזהיר את האדם על עשיית הרע, ועל החשיבות של עשיית הטוב. לפי התורה האדם הוא אחראי לחלוטין על מעשיו. למעשה התורה יוצאת בצורה חריפה נגד האמונה הרואה את האדם כמי שאינו אחראי למעשיו. בספר דברים נאמר "לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות, איש בחטאו יומתו". מפסוק זה אנו רואים שהאדם הוא אחראי לחלוטין על מעשיו, ולכן גם נענש על חטאיו. כך אנו רואים כי לפי התורה -האדם הוא אחראי לחלוטין על מעשיו, ולכן הוא גם נענש על חטאיו הפרטיים. בתורה נאמר "החיים והמות נתתי לפניך הברכה והקללה ובחרת בחיים" [דברים],מכאן ניתן להבין כי לאדם ניתן חופש בחירה. כך גם משתמע ממסורת חז"ל כגון "אמר רבי חנינא: הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים" [בבלי ברכות],וכן: הכל צפוי, והרשות נתונה; ובטוב העולם נדון; והכל לפי רב המעשה [אבות]. מהמשתמע בפרשת ניצבים במילים "ובחרת בחיים" כבר נקבעה הדרך ,ולכן לאדם אין זכות בחירה יותר . הרמב"ם טוען שיש לאדם זכות בחירה וזה הבסיס לשכר והעונש. אם נאמר שהכול כתוב וחתום מלמעלה והכול גלוי וידוע שכך זה יהיה- הרי האדם יכול לטעון:מדוע שאקבל עונש על מעשי ?הלוא אם רצה הקב"ה שאהיה צדיק ואלך בדרך התורה הקב"ה ,היה בורא אותי להיות צדיק . וגם טענה הפוכה הייתה נכונה :מדוע האדם הצדיק שומר המצוות יקבל שכר על מעשיו ?הרי לא הוא עשה זאת מרצונו אלא הקב"ה ברא אותו כזה ולכן לא מגיע לו שכר. בפרקי אבות נאמר :" הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים " . שבאמת בכל הדברים של היום יום , דברי החולין יש לאדם את היכולת לבחור את דרך ההתנהלות כיצד הוא יגיע למה שנקבע לו שהוא צריך להיות שם. אם נקבע לאדם מלמעלה שיהיה לדוגמא :שופט- יש לאדם את האופציה לבחור כיצד להגיע להיות שופט: היכן ילמד , היכן יתמחה , באיזה תחום וכו'. אבל, כאשר אנו עוסקים בנושאים של יראת שמים הכול נתון בידיו של האדם . לאדם יש את האופציה לבחור את דרכו ועתידו בעניין של יראת שמים ולכן אם הוא צדיק- מגיע לו שכר על מעשיו ואם הוא רשע מגיע לו עונש על מעשיו כפי תפיסת הרמב"ם . לימדו אותנו חז"ל שעם ישראל שונה משאר עמי העולם וכי ביכולתו לשנות גם את הגורל החומרי שנקבע עבורם עוד טרם הלידה .על דרך זו לימדונו רבותינו ש"תשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה", ואמרו חז"ל [שבת]:"צדקה תציל ממוות". והתלמוד מלא בסיפורים על גורל אשר נקבע עוד לפני לידת היהודי, וכיצד ביכולתו לשנות את מצבו החומרי אשר נקבע לו משמים. במקרה אחד [שבת] מסופר על רבי עקיבא ובתו: הקוראים בכוכבים סיפרו לרבי עקיבא כי נגזר על בתו מוות ביום שבו תכנס לחופה, כי כך נקבע גורלה עוד בטרם נולדה. ביום חתונתה הזדמן לבתו של רבי עקיבא עני רעב, והיא נתנה לו את הארוחה שהכינו עבורה. לאחר מכן גילתה הבת כי היא נעצה תכשיט-שיער בתוך ראשו של נחש, שהיה אמור להורגה. על כן אמר רבי עקיבא "צדקה תציל ממוות" (משלי, פרק י, ב), ואף הוסיף "ולא ממיתה משונה, אלא ממיתה עצמה". על כן לימדונו חז"ל שאפילו הסיבות החומריות הסובבות את האדם ניתנות בידיו, וביכולתו לבטל אותן באמצעות מעשיו.