אסון טביעת אנית הפאר שלא היה חייב המציאות

האסון שקרה לאונית הפאר שטבעה ליד חוף אי צריך להדליק אורות אדומים בראשיהם של חברות הספנות והרשויות הממונות. הפרטים שפורסמו עד עתה מצביעים על הפקרות של קברניט האוניה שאחראי על תואי השיוט. מהפרטים שפורסמו מסתבר שהקברניט שתה בבר כמויות של משקאות חריפים ויש טוענים שהיה שיכור.. מסלול שייט נקבע מראש ולא ברור מי נטל על עצמו את האחריות לשנות את המסלול ולהתקרב קירבה מסוכנת אל חוף האי. במפות הימיות מצוינים כל המכשולים הנמצאים בים. אניות טבועות וצוקים העלולים לסכן את האניה ולכן מסלול השייט יעקוף את המכשולים. בגלל המספר הגדול של נוסעים היו אנשי הניווט צריכים להיות ערנים ולשמור על המסלול שניקבע. כנראה ומישהו נירדם בשמירה והחליט להתקרב אל האי קירבה מסוכנת למרות הציונים במפות שהשטח זרוע צוקים שעלולים לסכן את האניה. . למי שראה את הסרט טיטניק זוכר בודאי את אזהרתו של הקברניט שיש להאיט את מהירות הטיטניק מאחר וידוע היה שישנם קרחונים באזור. אלא שנציג חברת הספנות שהיה נוכח על האניה הורה להאיץ את מהירות האניה מאחר ורצה להקדים את הגעתה ליעדה. זו הייתה החלטה אומללה שעלתה בחייהם של מאות רבות של נוסעים. גם באנית הנוסעים האיטלקית מישהוא פישל ולא פעם אחת. פישל בשינוי תואי האוניה. פישל בכך שלא הזדרז להזעיק את כוחות ההצלה. ניטען כי כוחות ההצלה הוזעקו רק לאחר שעה מפגיעת האניה. הקברניט פישל בכך שהיה בין הראשונים לנטוש את האניה. ניטען עוד כי שרר אי סדר בפינוי הנוסעים ומי שנישאר לעזור לפינוי הנוסעים עד שאחרון הנוסעים הורד הוא לא הקברניט שנטש אלא קצין זוטר שראוי לעיטור אני מכיר את הים האכזר משיוטים רבים בים סוער. חששו של כל ימאי מטביעה בסערה שעלולה להטביע אניה. לא אחת שייטנו בים סוער שגליו הגיעו לגובה של בנין בן 5 קומות. . אני זוכר הפלגה באנית מלחמה שארכה חודשיים מחיפה סביב אפריקה לאילת.. לא אחת נקלענו לסערות. והאניה היטלטלה בין הגלים מטלטלת את בני מעינו. קשה להבין אפילו בדמיון העשיר ביותר מה ההרגשה להתנדנד כמו במסננת. . עברנו בקיף התקוה הטובה , אזור שבו קבורות אניות רבות שטבעו שם במשך השנים.. . הים משנה את פניו ולכן צריך להיצמד למסלול ולנווט את האניה תוך שמירה על כללי הביטיחות המתחייבים . מישהוא פישל באנית הנוסעים והוא צריך לשלם את המחיר. ..
זה גורם להרבה אנשים לחשוב פעמיים לפני הפלגה שכזו.
שדווקא לגיל המבוגר היא הנוחה והמפנקת ביותר.
הלקח צריך להלמד בכל בית ספר בכל הנושאים ולא רק בנושא ספנות.
תודה על העלאת הנושא במקצועיות.
מעולם לא הפלגתי בספינת נופש, ואני חולם להרשם להפלגה כזאת.
בדרך כלל אנשים נרשמים להפלגות בלי לחשוב שיש גם סכנות.
לדעתי צריך להוסיף מערכת ממוחשבת שתמנע סיכונים כאלה.
הכוונה שלי היא שגם אם רב החובל יכוון במודע או שלא במודע את האוניה הענקית לכיוון החוף הסלעי, המערכת תעצור אותו, או שתתריע על המחדל.
אגב קראתי שבים גבה גלים יש מקרים של תנודות שממש מעיפות את הנוסעים וזאת למרות שמדובר באוניה ענקית ומאוזנת.
קברניט האניה צריך לקחת בחשבון כל אפשרו שהיא.
המפות מצביעות על הצוקים הנמצאים במים ומי שהחליט לסטות מהנתיב ולהתקרב לאי החליט החלטה שגויה מבלי לעיין במפת הנתיב.
צריך לדעת שנתיב השייט נקבע מראש והאניה שטה בהתאם.
זו לא טעות אנוש זה שיקול דעת פושעת. לא שטים למקום לא ידוע מבלי לבדוק את הנתיב ביחוד עם - 5000 נוסעים.
מאצעים כמו סונר המצביע על גופים זרים בקרקע הים וכמוכ מראים את עומק מי הים. ישנו ראדר המצביע על כלי שייט בסביבה.
והחשוב הוא שכלי שייט נע לפי תואי משורטט שהוכן מראש. אם מישהוא החליט לסטות מהנתיב הוא היה חסר אחריות אם לא בדק את שינוי התואי במפה הימית. הוא היה רואה את הצוקים שגרמו לפגיעה באניה.
ולמרות הכל אלפי כלי שייט נעים בים והאסונות, עד כמה שהם קשים,בטלים בשישה מאסונות בתחבורה האוירית והיבשתית. לא צריך לחשוש להפליג. לא כל קברניט חסר אחריות כמו זה שהטביע את האניה.