כוחן של האמונות בחיינו

כוחן של האמונות בחיינו אמונה הינה וודאות לגבי דבר מה אשר ניתן להטיל בו ספק. היא קביעת עמדה ביחס לנושא כלשהו, באופן סובייקטיבי, ולא רק על סמך עובדות אובייקטיביות. -עובדות אובייקטיביות - מבוססות על חוויה ישירה של המציאות - דרך החושים והשפה או דרך תחושות [כאב, עצבות, אהבה וכו']. -אמונה סובייקטיבית -מערבת היסקים שאינם נגזרים ישירות מההתנסות, אלא מהשלכה של עולמו הפנימי [הגיון, רגש, אינטואיציה וכו'] של האדם, על המציאות. על פי היהדות: דרגת בהירות וודאות יותר גבוהה מידיעה, אמונה היא לאחר שהאדם יודע בבירור, הוא נדרש לחזק את אמונתו ולהפנים אותה ללב. על פי היהדות ,לאחר הידיעה באה האמונה כמו שכתוב בישעיהו: "למען תדעו ותאמינו לי ותבינו..." [ישעיהו ]:קודם תדעו=ידיעה, ולאחר מכן תאמינו=אמונה . לאחר שהאדם יודע, אז תפקידו להפנים את אמונתו ולבסס בה את חייו .זוהי עבודת האמונה :להכניס את אלוקים בכל מעשינו. אמונה היא ההטמעה של הידע לתוך רגשות הלב,לדוגמא: אדם העומד בראש בניין רב קומות ומשדלים אותו לקפוץ מהבניין למטה ,שם הותקן מתקן חדש אשר מבטיח שינחת נחיתה רכה ללא פגע. ידידיו, קרוביו, מדענים ומומחים אומרים לו פה אחד: "קפוץ! אין כאן שום סיכון!" מצד אחד, רואה הוא את הגובה העצום שבו הוא נמצא ופוחד מהתהום אשר מתחת ומצד שני שכלו וידיעתו מסתמכים על עדות ידידיו והמומחים שאין כל חשש בקפיצה זו. דרוש מאמץ גדול בשכל על מנת שהאדם יתגבר על תחושת הפחד בלב , כי בשכל הוא יודע שאין סיכון אבל ליבו חש פחד מלקפוץ. לאחר שהאדם יתגבר על ידי שכלו על הפחד ויפנים לתוך הלב את מסקנות השכל- יוכל לקפוץ ללא פחד. האמונות שלנו על עצמנו ועל העולם, מהוות גורם עיקרי להתנהגותנו ולתוצאותיהם. אנשים רבים מאמינים באמונות ישנות ,אשר אבד עליהן הכלח.אמונות אשר נוצרו בעבר,אותם ליקטו במהלך השנים, או בסיטואציה ספציפית בילדות ,והן מנהלות את חייהם כאנשים בוגרים גם אם פג תוקפם, או שאינן מתאימות מסיבות אחרות. אמונותינו לעיתים, עלולות לעצור אותנו, להקשות עלינו לתפקד או להשיג את מטרותינו, אך יכולות גם לייצר שינוי. אמונה ,הינה מחשבה מקובעת הנמצאת בתת המודע ,ומשפיעה על הבחירות והפעולות שלנו בחיים. אמונה נרכשת בתהליך פשוט, הקשור ישירות לפחד הבסיסי שלנו -שלא יאהבו אותנו. כאשר ההורה אומר לילד: אסור או מותר לך לעשות דבר מה , הילד חייב לקבל זאת,כי הוא רואה בהוריו סמכות עליונה הקובעת עבורו. לדוגמא :הורים האוהבים שקט בבית ומענישים על כל רעש ,והם עבורו הסמכות העליונה והקובעת אשר הוא רוצה באהבתם,במידה והסיטואציה תשנה שוב ושוב, הוא ייכנע להם ויכניס לעצמו אמונה האומרת:אסור לי להרעיש,כי אם ארעיש-לא יאהבו אותי. אותה אמונה. הנרכשת בעקבות האירוע ,מתחילה במחשבה מודעת, שבה הילד אומר לעצמו שככה חייבים להתנהג, ועם הזמן המחשבה הזאת מתקבעת בתת המודע ומלווה את האדם במשך כל חייו. בצורה זאת -אנחנו לומדים אמונות המתקבעות בתת המודע שלנו,במשך זמן הגדילה שלנו. האמונות נרכשות בצורות שונות : -על ידי אמירה מפורשת של ההורים, של המורים ושל חברים. -על ידי צפייה בהורים, במורים ובחברים. -על ידי חוויה כואבת ומפחידה חד פעמית. -על ידי התמודדות אישית עם פחדים שאיננו מסוגלים להכיל אותם. האמונות הנרכשות מתחלקות לשני סוגים: -אמונה מקדמת- היא אמונה חיובית העוזרת לאדם להתקדם בחיים, כגון: אם אני אכשל יתמכו בי, הכול לטובה, וכל דבר שיעור בחיים וכו. כל האמונות המקדמות ,הן תפיסות עולם בסיסיות הנובעות מהרמוניה, אמונה אישית ואהבה. הן בעצם תפיסת החיים המקורית שלנו, האמונה הבסיסית אשר אנחנו נולדים איתה, היא הידיעה שאנחנו מסוגלים לכל ויכולים לעשות מה שנרצה ונאמין בו. - אמונה מקבעת היא אמונה המגבילה את האדם בחיים, כגון: חייבים לעבוד קשה בשביל להרוויח כסף, כל הגברים הם מסוכנים ואסור לסמוך עליהם. האמונות המגבילות -הן אמונות הסובבות סביב פחד, חוסר קבלה עצמית ותפיסות חברתיות. ויסכם את המאמר השיר: אמונה/מילים: כפיר אפשטיין השאלה, אשר בינינו מרחפת והכאב, שייך לבני אדם אותה שממה, את גורלנו היא חורצת ותקווה אחת, אולי היא תחזור וקול תחינה בבקשה, רק תחזרי אלי... אמונה, אחת קטנה שנשארה לי, והיא צועקת ומכה בי, שהחורף יזכור שזמנו לעבור. אמונה, שהשמיים לא ייפלו לי, שהאמת שבי תלחש לי, שהחושך ילך, שהאור ימלא את הכול. הבטחות, נעלמות בתוך השקט בתוך האין, יש קול עמום של זעקה הנשמה, בתוך תוכי היא מתעקשת, היא מבקשת ומוותרת על כל חלקי גופ

