הנשמה שחוותה את יציאת מצרים
המשפחה הסבה לשולחן הסדר כשכל אחד בתורו קורא קטע מההגדה. כוס יין ראשונה האיץ את האנדרלין והשימחה הלכה וגברה ועימה גבר הקול בקריאת ההגדה. כוס שניה כבר השפיעה על מצב הרוח וגרמה למשתתפים לצחוק ולשיר בקולניות . היה זה חד גדיא שסחף את כל החבורה. היין עשה את שלו והשפיע עלינו הילדים . ראינו כוכבים בהקיץ. הוא לא זכר כיצד קם וצעד לעבר המיטה הזיכרון אבד עם הנחת הראש על הכרית. השינה השתלטה עליו ונשימותיו נעשו קצובות כשחזהו עולה ויורד חליפות. . אור בוהק נדלק במוחו הוא היה הלום יין.ולא ידע אם היה זה חלום או מציאות. שהובילה אותו אל מרחבים רחוקים כשהוא מרחף הרחק מעל העננים. .כמה קלה הייתה הדמות שריחפה מנותקת מהגוף הרובץ על המיטה. היא הובילה אותו אל המקומות הנזכרים בהגדה. הייתה זו חוויה של יציאת בני ישראל ממצרים . . הנה הוא מעל הנילוס רואה את משה הילד בתוך התיבה. הוא החל לצעוק "הצילו" אולם קולו לא נישמע . הקול נותר עם הגוף ששכב על המיטה והנשמה היא שריחפה על פני האדמה. ואז הוא ראה אותה את הנסיכה בת המלך , בתו של פרעה . הוא שם לב שהיא רואה את הילד השוכב בתיבה מצוה על משרתה להוציאו מן המים ולהביאו לביתה. עכשו שקטה היא הנשמה הילד ניצל על ידי נסיכה שאולי שמעה את קולו של הנער שזעק לעברה. תחנתה הבאה של הנשמה הייתה הפירמידה שבנו אחיו העבדים המסכנים כשמעליהם עומדים הנוגשים ורודים בהם בשוטים. "היכן אתה אל הכל יכול שומר ישראל ?שלח את משה והציל את צאן מרעיתך מפני פרעה האכזר שרודה בהם ומעביד אותם בפרך.". עכשיו רואה הנשמה את משה ניצב שם . הוא כבר לא ילד שנמשה מהיאור עתה הוא כבר גבר זקוף קומה ולבוש מחצלות כיאה לבן חסותה של הנסיכה בתו של פרעה. והנשמה המרחפת רואה את משה עומד לנוכח הסנה הבוער . האם קולו של האלוקים הוא הבוקע מן הסנה? כנראה ואלוקים נענה לתחינתה של הנשמה . הוא שומע את קולו של האלוקים מתוך הסנה הבוער קורא אל משה ומצוה עליו לדרוש מפרעה לשחרר את בני מרעיתו . הנשמה המרחפת אינה מבינה מדוע צריך את כל האותות והמופתים על מנת לשכנע את פרעה לשחרר את העבדים. הרי האל הכל -יכול יכול לצוות לשחרר אותם . בצו אחד , צו האלוקים. הזמן חולף מהר . עכשיו רואה הוא את העם צועד במידבר , נוהה אחר מנהיגו שהוציא אותם מבית העבדים. השמש קופחת והרעב והצמא מעלים בעם העבדים ספקות לגבי המטרה של משה להביאם לארץ כנען. כולם רוטנים ונרגנים. הם רעבים ומתגעגעים לסיר הבשר שהיה להם במצרים. כפויי טובה הם העבדים המשוחררים. הם עדיין אינם מתאימים להיות העם הנבחר.. .והנשמה משקיפה מעל ורואה כיצד צועד העם במידבר 40 שנה . הוא מבין עכשיו כי המטרה . לגרום לכך שיכנס לארץ כנען דור חדש , דור שנולד במדבר דור שיאמין באלוהיו וישמור את חוקותיו. דור העבדים שיצא ממצרים יעלם במדבר וצאצאיהם הם שיהוו את העם הנבחר .. וכך ריחפה לה הנשמה במרחבי היקום רואה כבסרט נע את ההיסטוריה של העם שיצא מעבדות .היא רואה את העם המתחדש שלא הכיר את פרעה ועכשיו הם לא עבדים הם בני חורין בארץ שאלוקים הבטיח לאברהם אבינו. אלפי שנות היסטוריה חלפו לנגד עניה של הנשמה היא חוותה את כל הקשיים שעברו על העם הזה ועכשיו הם בני חורין.. השפעת היין על הנער החלה להתפוגג . היא חלפה ועברה. הוא פקח עיניו השעה הייתה שעת בוקר מוקדמת. הנער הרים ראשו ולרגע תהה היכן הוא נמצא. הוא זכר במעומעם את הארועים שנשמתו חוותה או אולי היה זה חלום שראה מתוך שינה? . הוא חייך לעצמו וחשב. בין אם היה זה חלום ובין אם באמת טיילה נשמתו לאורך ההיסטוריה . דבר אחד היה נהיר לו . הוא אכן חווה חוויה עילאית גם אם היתה זו חוויה חלומית חג פסח כשר לעם שיצא מעבדות לחרות
"חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצריים".
כל שנה, בסחרחורת ההכנות, הקניות, הבישולים,
ההתלבטויות...
שוכחים את העיקר - "והגדת לבנך"
אהבתי את הסיפור.
חג פסח מואר ומאושר
לך ומשפחתך.