כמה ואיך נשלם על החריגה בגרעון
התחזיות לגבי עתיד הכלכלות העולמיות אינן מעודדות.. למרות שכלכלת ישראל יציבה הן ביחס למדינות אירופה והן היחס לכלכלת ארה"ב קיים מצב שהמיתון יזלוג אלינו ויפגע בכלכלת ישראל.הנתונים ברבעון האחרון וכן בשני הרבעונים שקדמו לו מצביעים על ירידה חדה של למעלה מ-9% ביצוא שלנו לארה"ב כמו"כ חלה גם ירידה לא משמעותית ביצוא שלנו לאירופה והתחזית היא שהמצב ילך ויחמיר ככל שמצבם של המדינות שנקלעו לקשיים ילך ויחמיר. החודשים הקרובים הם קריטיים מבחינת המדינות שנקלעו לקשיים באירופה. תושבי יוון דוחים את הגזרות שהוטלו עליהם . הם אינם מוכנים לצמצם את החגורה למרות שסכנת הקריסה מרחפת עליהם. הם כועסים על הגדמנים העשירים שמכתיבים להם את התנאים. גרמניה ידועה במוסר העבודה. ולכן היא הצליחה לבנות כלכלה יציבה שיכולה לשמש דוגמה לשכנותיה האירופיות. אולם המנטליות היוונית שונה בתכלית. מדובר בעם שאוהב חיים שרוצה לעבוד שעות מינימליות ביום. מתחמק מתשלום מיסים ומצפה שדורות העתיד יממנו לו את חייו הטובים. המוטו לעבוד מעט לצאת לפנסיה בגיל צעיר ולבלות הרבה . כך אי אפשר להבריא כלכלה. להבראת הכלכלה צריך לצמצם את החגורה לעבוד ולייצר יותר ולשלם את המס המתאים.. האם בבחירות הקרובות ייבחר הגוף שיוציא את המדינה מבור התחתית? בעוד כשבועיים נדע. גם ספרד מראה סימני מחלה קשים. אבטלה של 24% מכח העבודה וגרעון עצום בתקציב הם סממנים המצביעים על קריסה. גם ספרד תצטרך לקבל את התנאים שיכתיב להם האיחוד על מנת שיוזרמו הלואות לשיקום הכלכלה. אצלנו המצב טוב יחסי וראשי ה- eocd מעלים על נס את יציבות הכלכלה שלנו. יחד עם זאת אל לנו לשכוח כי אנו תלויים במידה רבה בכלכלות אירופה וארה"ב והקשיים שיפלו עליהם ישפיעו עלינו. גם לפוליטיקה יש השפעה גדולה על הכלכלה. הנסיונות להשפיע על נושא העמלות ומרווחי הריבית ועוד תכתיבים של הרגולציה עלולים לפגוע ביציבות הבנקים. הנגיד פישר הביע את דעתו בנושא והצביע על כך שצריך לשמור על איתנות הבנקים. הלחץ בא מהגופים החברתיים. הכנסות המדינה מגבית מיסים ירדו דרסטית ברבעון האחרון וכן ברבעונים הקודמים והגרעון בתקציב הגיע לכ-20 מליארד ש"ח. אנו קוראים בעיתונים על הצעדים שתצטרך לנקוט הממשלה על מנת להקטין את הפער. מילת הקסם היא מיסים. כן, יצטרכו להעלות מיסים ולבטח יהיו אלו מיסים עקיפים שהנפגעים העיקריים מהם יהיו העניים. אם יעלה המע"מ באחוז או המס על הסיגריות יהיו אלה העניים ובעלי השכר הנמוך הנפגעים העיקריים. הכלכלה שלנו במצב טוב אולם היא לא חסינה מפגעים
גם נכון.לגבי הגדלת הפערים בגלל
העלאת המיסים.מהם יסבלו העניים ובעלי
השכר הנמוך והבינוני.