הצגת מחירים בצג אלקטרוני: יתרונות וחסרונות
המועצה לצרכנות מתנגדת להצעת החוק להציג מחירים בצג אלקטרוני, אלא אם יוכנסו בו שינויים שיאפשרו לצרכן להשוות מחירים
צפריר בשן
10/01/12

המועצה לצרכנות הודיעה השבוע כי תתנגד להצעת החוק להציג מחירים בצג אלקטרוני אם לא יוכנסו בו שינויים מהותיים שיגנו על היכולת להשוות מחירי מוצרים.
על פי המועצה, שני עקרונות מנחים עומדים לנגד עיניה. האחד הוא שימור יכולת ההשוואה של הצרכנים לגבי מחירי מוצרים דומים של מותגים שונים באותה החנות ולגבי מחירי אותו מוצר בחנויות שונות. השני הוא צמצום הפגיעה בצרכנים כתוצאה מפערים בין המחיר המוצג למחיר הקופה.
אגב, המועצה מצאה כמה וכמה יתרונות בהצעת החוק המוצעת. על פי המועצה, החוק טוב כי:
א. הוא יבטל את התופעה של פערים בין המחיר על המוצר למחיר בקופה. מהתלונות המתקבלות במועצה עולה כי התופעה רווחת הן בחנויות הקטנות והן ברשתות הגדולות, והפתרון שבחוק - המאפשר לצרכן לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקל - טרם הוכיח את יעילותו. הסיבה לכך היא כפולה: מעט צרכנים מזהים את הפערים, ומעטים עוד יותר הצרכנים שטרחו להגיש תביעה, ולכן אין הרתעה מספקת. בהצעה החדשה קשורים הקופה והצג האלקטרוני לאותו המחשב, ותופעת הפערים מתבטלת.
ב. עדכון מיידי של המבצעים ושל ביטול המבצעים: אחת התופעות המוכרות לכל צרכן כמעט היא התופעה של ביטול מבצע שלא עודכן על המדף. הצרכן אינו ער לזכותו לדרוש כי יחויב על פי מחיר המבצע כפי שפורסם, או שאינו ער למבצע, ומשלם את המחיר היקר. הצג האלקטרוני המחובר לקופה יאפשר עדכון מבצעים בזמן אמת ויחסוך הטעיה ונזקים לצרכנים רבים.
ג. הבלטת המחיר ליחידת מידה: מדובר בכלי השוואה צרכני חשוב שנכנס לשימוש בשנים האחרונות. העתקת חובה זו לצג האלקטרוני תבליט ותדגיש מחיר זה לעיני הצרכן, ותקל עליו לבצע את השימוש בו.
עם זאת, המועצה מדגישה שוב את חסרונות החוק, ומציעה דרכים לפתור אותם:
א. החיסרון: המוצרים הדומים לא תמיד נמצאים על אותו מדף או קרוב זה לזה. במקרה זה הצרכן לא יוכל להשוות בין מוצרים דומים בחנות. הפתרון: הרשתות יחויבו להציב בכל שורה מסך עם סורק אלקטרוני שיאפשר להעביר את הבר-קוד כדי לוודא את מחיר המוצר בכל עת בחנות. הטכנולוגיה קיימת עשרות שנים בחו"ל.
ב. החיסרון: בהעדר תו מחיר על גבי המוצר, לא ניתן יהיה להשוות את המחיר בין הרשתות השונות. הפתרון: הרשתות יחויבו לפרסם את מחיריהן באתר האינטרנט שלהן. אם המחירים שונים בין הסניפים של אותה הרשת, באתר יפורסם המחירון של כל אחד מהסניפים. המחירים יחייבו את הרשתות, והחוק יקבע כי אם קיים פער בין המחיר בקופה למחיר באתר, המחיר הנמוך מביניהם הוא המחיר המחייב. הדבר יאפשר לצרכן להשוות מחירים עוד לפני הנסיעה לסניף ויגביר את התחרות.
ג. החיסרון: במקרה של מבצע יקשה על הצרכן לדעת את המחיר הקודם של המוצר. הפתרון: החוק היום מחייב לפרסם את המחיר הקודם לצד מחיר המבצע. יש לחייב את הרשתות לציין על הצג האלקטרוני גם את המחיר הקודם.
ד. החיסרון: הטכנולוגיה החדשה תאפשר לרשתות לשנות מחירים לעתים קרובות יותר. קיים גם חשש כי המחיר ישונה אף בעת שהות הצרכן בחנות, כך שהמחיר שהיה על המדף קודם לכן לא יהיה רלוונטי יותר. הפתרון: הרשתות יחויבו להודיע על המועד והשעה לשינוי המחיר, וכן את המחיר הקודם. המועד לביצוע השינוי לא יהיה בשעות הפתיחה של הסניף לקהל.
עוד על צרכנות נבונה:
נפרדים מהאותיות הקטנות
האם מספר כרטיס האשראי שלכם נגנב
פרויקט חדש יסייע לצרכנים לתבוע עסקים
בנקים: אל תתפתו לפרסומות
כל הדרכים לטוס בזול
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
עוד על צרכנות נבונה:
נפרדים מהאותיות הקטנות
האם מספר כרטיס האשראי שלכם נגנב
פרויקט חדש יסייע לצרכנים לתבוע עסקים
בנקים: אל תתפתו לפרסומות
כל הדרכים לטוס בזול
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי
איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות