לקראת שידור: טרמיי
בערוץ יס דרמה בלוויין עולה "טרמיי", עוד סדרה איכותית מבית HBO כשהפעם זירת ההתרחשות היא ניו אורלינס שמיד אחרי הוריקן קתרינה
אורית הראל
08/03/11

"טרמיי" הוא שמה של סדרת הדרמה האיכותית החדשה מבית HBO שעולה ביום ד' (9.3) בערוץ יס דרמה בלוויין, והוא גם שמה של אחת השכונות הוותיקות ביותר בניו אורלינס, שבה מתרחשת הסדרה - והעיר היא בעצם אחת מכוכבותיה - שכונה שבה נוצרה לאורך שנים מוזיקה ותרבות אפרו-אמריקנית ייחודית. ניו אורלינס בכלל, מזוהה כעיר של מוזיקה, עיר של ג'ז בסגנון ייחודי שנושא את שמה. אך טבעי לפיכך, שגם למוזיקה יהיה תפקיד מרכזי בסדרה, ואכן חלק מהגיבורים הם מוזיקאים או כאלה שמקצועם נושק איכשהו למוזיקה, והמוזיקה לא רק מלווה את הסדרה, היא חלק אינטגרלי ממנה (עד כדי כך שכבר יצא דיסק של המוזיקה מהסדרה).
"טרמיי" מתחילה ב-2005, שלושה חודשים אחרי הוריקן קתרינה. הפתיחה מוצגת כפסיפס של פיסות מציאות, לכאורה לא קשורות, אבל ההבטחה הסמויה לקשר מרחפת ביניהן. פיסות מציאות שאופן הצגתן קובע מיד את הטון הכללי של הסדרה: שיקוף ריאליסטי - גם אם אמנותי - של המציאות. כתובית לאקונית, הבזקי מראות הרס. אנשים מרוטים, ישבן אחד לא ממש מעוצב-מחוטב. אפס זוהר, המון צבעים עזים. הפתיחה המתפזרת-מתקשרת הזו, רוחב היריעה הנפרסת מיד על קשת גווניה המושכים-מהממים, הזכירה לי את ראשיתה של סדרת מופת אחרת מבית HBO, "הסמויה". ולא במקרה, כנראה: על שתיהן חתום אותו יוצר מוכשר, דיוויד סיימון.
סיימון, שהיה בעברו הרחוק עיתונאי, הוא האיש שכתב ספר עיון שבו תיעד את חוויותיו משנה ביחידת המשטרה העוסקת בחקירות רצח בבולטימור, ספר שעל פיו נוצרה עוד סדרת דרמה איכותית ועטורת שבחים ופרסים, "רצח מאדום לשחור". גם ב"הסמויה", שאף היא התחוללה בבולטימור והייתה כבר בדיונית לחלוטין, ניכר היטב המגע הריאליסטי של סיימון, שנשען על עבודת תחקיר יסודית ומקיפה. ב"טרמיי" הוא נוקט באותה גישה - בין היתר נעזר בשורה של אישים מאושיות העיר, אשר שימשו כיועצים לסדרה בתחומיהם השונים - והתוצאה היא שוב סדרה אמינה, נטועה היטיב בהוויה שמשכנעת באותנטיות שלה.

"טרמיי" היא מסוג הסדרות שנחוצים זמן וסבלנות כדי "להיכנס" אליהן. הדברים לא מתבררים בשלוש הדקות הראשונות. צריך לצפות בשני פרקים לפחות (כך עשיתי ונהניתי מכל רגע) כדי למקם נכון את דמויות המפתח על מפת ההתרחשויות, אבל הסבלנות בהחלט משתלמת. הנה מדריך קצר בכל זאת, לטובת קצרי הרוח, המגדיר את הגיבורים המרכזיים וכמה מהקשרים ביניהם. אנטואן בטיסט (שמגלם וונדל פירס, בוגר "הסמויה") הוא מוזיקאי, נגן טרומבון גרוש ואב לבן, שחי מהיד לפה. הפה הזה, אגב, משמש אותו לא רק לנגינה בטרומבון אלא גם כדי לדבר את דרכו אל ומחוץ לכל מצב (להשיג עבודה, להיחלץ מתשלום וכן הלאה).
גרושתו לדונה (אותה מגלמת קנדי אלכסנדר, בוגרת "סי.אס.איי. מיאמי" ואחת השחקניות שעודף השיפוצים שעברה גורמים לי אי נוחות עזה בכל פעם שפניה המוחלקים-מתוחים מבליחים על המסך), היא בעלת בר מקומי שמנסה להחיות את העסק ובו בזמן לאתר את אחיה הצעיר והקצת קרימינל, שנעדר מאז אסון קתרינה. מנסה לעזור לה עורכת דין מצפונית העוסקת בזכויות אזרח בשם טוני ברנט (בגילומה של מליסה ליאו, זוכת אוסקר משנה טרייה על "פייטר" ובוגרת "רצח מאדום לשחור"), שנשואה לאקדמאי דעתן, קרייטון שמו, שנהפך לדובר קולני נגד הממסד והממשל, ואופן טיפולם באסון ובנפגעיו (בגילומו של ג'ון גודמן, שחובבי טריוויה יזכרו כי עלה לגדולה כבעלה של "רוזאן").
דיוויס מקאלרי הוא שדר רדיו לפרנסתו ומוזיקאי בהתהוות. ביישותו המרדנית והאנטי הכול כמעט, הוא התגלמות הילד המגודל שבעצם רוצה לממש את חלום הסקס-סמים-ורוק'נרול. חברתו לפרקים היא ג'נט דסוטל, שפית שנלחמת בשיניים ובציפורניים על שיקום המסעדה שלה, שזה עתה חזרה ונפתחה. וישנו גם אלברט למברו (אותו מגלם קלארק פיטרס, עוד יוצא "הסמויה"), שהוא צ'יף אינדיאני מקומי מזדקן, שחרף מחאות ילדיו הבוגרים מתעקש לחזור לשכונתו ההרוסה ולחיות בין ההריסות בעודו משפץ מבנים ומורשת. בנו, מוזיקאי ג'ז מצליח בניו יורק, נקרע בין הקריירה שם לאביו כאן. ויש עוד דמויות של נגני רחוב והופעות אורח של מוזיקאים אמיתיים (אלביס קוסטלו למשל) בתפקיד עצמם, שכולם מספקים סיבות מצוינות לקטעים המוזיקליים בסדרה.
העונה הראשונה כבר הוקרנה במלואה בארצות הברית ועונה שנייה כבר הובטחה. במהלך הצילומים של העונה הראשונה נפטר במפתיע (היה בן 48 בלבד) דיוויד מילס, אחד מתסריטאיה, ששימש גם כמפיק בפועל לחלק מפרקיה. מילס וסיימון, יוצר הסדרה, הכירו בעיתון הסטודנטים באוניברסיטה במרילנד שבה למדו. החוויה הייתה כה חיובית שכש"רצח מאדום לשחור" הייתה בהתהוות ולסיימון הוצע לכתוב תסריט לפרק אחד, הוא הזעיק את מילס, חברו לכתיבה חובב הטלוויזיה מעיתון הסטודנטים. הם כתבו בשבועיים תסריט שנראה לקברניטי הרשת אפל מדי ולכן הוא לא נכלל בעונה הראשונה. בעונה השנייה שכנע מפיק הסדרה את הבוסים לאפשר בכל זאת את הכללת הפרק בסדרה ובעונה. הפרק זכה בפרס ובשבחים, מה שגרם למילס לעזוב את הקריירה העיתונאית המצליחה שלו ולעבור לתסריטאות במשרה מלאה.
"טרמיי", סדרת דרמה של HBO, ערוץ יס דרמה בלוויין, ימי ד' החל מ-9.3, 21:15. יוצרים: דיוויד סיימון, אריק אוברמאייר; תסריט: דיוויד סיימון, אריק אוברמאייר, דיוויד מילס, ג'ורג' פלקונס, לוליס אלי, טום פיאצה; בימוי: אגנייסקה הולנד, ג'ים מקיי, ארנסט דיקרסון, אנתוני המינגוויי, קריסטין מור, בראד אנדרסון, סיימון סלן-ג'ונס, דן אטיאס; הפקה: דיוויד סיימון, אריק אוברמאייר, נינה קוסטרוב-נובל, קרוליין סטראוס. עונה ראשונה: 10 פרקים עוד על תרבות ובידור:
ביקורת ספר: ההודאה
אופרה: ליידי מקבת ממצנסק
ביקורת תיאטרון: המסיבה של אביגיל
ביקורת קולנוע: אומץ אמיתי
ביקורת תיאטרון: מנדרגולה

"טרמיי", סדרת דרמה של HBO, ערוץ יס דרמה בלוויין, ימי ד' החל מ-9.3, 21:15. יוצרים: דיוויד סיימון, אריק אוברמאייר; תסריט: דיוויד סיימון, אריק אוברמאייר, דיוויד מילס, ג'ורג' פלקונס, לוליס אלי, טום פיאצה; בימוי: אגנייסקה הולנד, ג'ים מקיי, ארנסט דיקרסון, אנתוני המינגוויי, קריסטין מור, בראד אנדרסון, סיימון סלן-ג'ונס, דן אטיאס; הפקה: דיוויד סיימון, אריק אוברמאייר, נינה קוסטרוב-נובל, קרוליין סטראוס. עונה ראשונה: 10 פרקים עוד על תרבות ובידור:
ביקורת ספר: ההודאה
אופרה: ליידי מקבת ממצנסק
ביקורת תיאטרון: המסיבה של אביגיל
ביקורת קולנוע: אומץ אמיתי
ביקורת תיאטרון: מנדרגולה
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהחיים הטובים
מאבק מוזיקלי ופוליטי: כך תתמודד יובל רפאל בחצי גמר האירוויזיון בבאזל
אוטוטו תעלה יובל רפאל על במת האירוויזיון בבאזל, שוויץ, כחלק מחצי הגמר השני של התחרות. רפאל בת ה-24 מרעננה,...
סקס של מבוגרים בפריים טיים. למה לא, בעצם?
- "תגיד מתי שכבנו בפעם האחרונה?"
- "מה?"
- "הזדיינו, מתי זה היה? מה, במרס?"
את הדיאלוג הזה ניהלו ארנונה...
חתונה ממבט ראשון: סוף סוף זוג מבוגר
במוצ"ש האחרון, אחרי שתי עונות, זה סוף סוף קרה: העונה החדשה של "חתונה ממבט ראשון" (ערוץ 12) נפתחה עם שידוך של...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות