חזרה לאופנה ויופי

סודות הטיפוח של גברים בני 50 פלוס

כרס בירה, שיער מידלדל ועור פנים שמזדקן: גם גברים בני חמישים פלוס דואגים למראה שלהם – ויש הרבה מה לעשות
מאת חני יודל 22/10/15
סודות הטיפוח של גברים בני 50 פלוס
מתזונה ועד טיפולים קוסמטיים. כך תעברו בשלום את תופעות ההזדקנות. צילום: Shutterstock

 

 

העלייה בתוחלת החיים גורמת לנו לחתור לא רק לבריאות טובה יותר, אלא גם למראה צעיר יותר. אם לפני כמה עשורים מי שחצה את גיל 40 נחשב למבוגר, כיום זהו גיל לגיטימי להביא ילדים לעולם. אנשים בני 60 היום נראים כמו בני ה-40 של פעם, לא מעט בזכות פלאי הטכנולוגיה, הקוסמטיקה, והמודעות לתזונה נכונה ולאורח חיים בריא.

 

הרצון לשמור על מראה צעיר יותר, שיהיה מסונכרן עם התחושה הפנימית, מאפיין לא רק נשים – גם גברים רוצים לשמור על הגזרה, על עור פנים מטופח ועל שיער חיוני (על הראש. מה שצומח באף ובאוזניים זה כבר סיפור אחר). "כ-20% מהגברים בארץ ובעולם פונים לטיפולים אסתטיים, בעיקר בגיל המבוגר, הכוללים עיצוב הגוף, הסרת שיער בלייזר וטיפולי אנטי-אייג'ינג", אומרת ד"ר מוניקה אלמן, רופאת עור ובעלת קליניקה לטיפולים אסתטיים.

 

טיפולי פנים - לא לנשים בלבד

 

לדבריה, טיפולים פופולריים בקרב גברים בגילאי 50 פלוס הם טיפולים אסתטיים נגד קמטים, ובראשם הזרקות של חומרי מילוי ושל בוטוקס, הגורם להרפיית השריר. "בשנה האחרונה יותר ויותר גברים מגיעים לטיפולי הזרקות מילוי, וחלה עלייה גם בדרישתם לטיפולים למיצוק הצוואר וקו הלסת, באמצעות מכשור מתוחכם", אומרת אלמן, ומסבירה: "טיפול באמצעות חומרי מילוי נדרש במצב, שבו רוצים להשיג מראה מעודן לפנים עגולות, וכן למילוי שקעים וקמטים בפנים. טיפול נוסף הפופולרי לגברים בגיל המבוגר הוא פילינג באמצעות גלי רדיו, שמטפל בצלקות עור ויוצר מראה רענן וצעיר יותר".

 

טיפולים מבוקשים נוספים בקרב גברים בגיל השלישי הם אלה הפועלים לעיצוב הגוף, ומערבים את סכין המנתחים. לדברי אלמן, לא מעט גברים בגיל המבוגר פונים לניתוח לשינוי צורת החזה: הפחתת ההורמון הגברי טסטוסטרון בגיל המבוגר, היא בין הסיבות השכיחות להיווצרות גינקומסטיה (שד אישה). מדובר בהתפתחות חריגה של בלוטות החלב אצל גברים, הגורמת להגדלת החזה למימדים נשיים. לא מדובר רק בבעיה אסתטית: הגינקומסטיה עלולה לגרום למחלות כסרטן האשכים, לכאבי חזה ואף לבעיות נפשיות. גינקומסטיה, אגב, נחשבת לאחת מבעיות הגברים הנפוצות, לצד התקרחות וכרס.

 

הדרך למראה טוב: תזונה טובה

 

 

שלבו שמנים בריאים בתפריט היומי. צילום: shutterstock

 

מי שחושש מטיפולים פולשניים יכול להתחיל בדבר הבסיסי ביותר, אפילו לפני קרמים שונים המבטיחים מיצוק והחלקת קמטים: תזונה נכונה. מראה עור בריא (וגם שיער) מושפע בעיקר מתפריט מאוזן.

 

אז מה כדאי לגברים לאכול כדי למנוע את הזדקנות העור? אלעד קליין, נטורופת ברשת בתי הטבע "ניצת הדובדבן", ממליץ על שילוב שומנים בריאים בתפריט היומי, ובהם חומצות שומן מסוג אומגה 3 הנמצאות בדגים, או במקור צמחי כפשתן וזרעי צ'יה. "חומצות השומן נוגדות תהליכים דלקתיים, מוסיפות לחות לעור, ומעניקות גמישות לקרום של התאים בגוף - מה שמסייע להוציא מהם פסולת", אומר קליין. "במקביל, חומצות השומן תורמות להכנסת חומרים מזינים לתוך התא, דבר הבא לידי ביטוי גם במראה עור הפנים, שהופך חיוני יותר".

 

בנוסף, חומצות שומן בלתי רוויות קיימות במזונות שונים, כאבוקדו, שמן זית, אגוזים ושקדים, המסייעים למניעת יובש בעור. "שמן קוקוס, המכיל שומן רווי, מומלץ מאד גם לאכילה וגם למריחה חיצונית על העור ועל השיער", מוסיף קליין, ומדגיש כי על השמן להיות בכבישה קרה, עם עדיפות למקור אורגני. פרט ליתרונות הבולטים הללו, חומצות השומן עשירות בוויטמין E, המשמש כנוגד חמצון טבעי ותורם למניעת נזקים בעור.

 

אילו מזונות תורמים לשיקום העור?

 

גם למינרלים, כאבץ וצורן, חשיבות לתפקוד תקין של תאי העור והשיער. המינרלים משתתפים בבניית רקמת העור והקולגן – חלבון המעניק נפח לעור - וניתן למצוא אותם בגרעינים שונים, בעיקר בגרעיני דלעת ובזרעי חמנייה. לדברי קליין, האבץ מסייע גם בריפוי ובשיקום פצעים בעור. גם למזונות מדגנים מלאים כאורז מלא, קינואה ושיבולת שועל, מיוחסת תכונה של ריפוי ושיקום העור. בנוסף, מזונות אלה עשירים בוויטמין B ובחומצות האמינו פרולין וגליצין, שהן אבני הבנייה של הקולגן.



ירקות זה דבר בריא, כולנו יודעים. אך ירקות ספציפיים דוגמת גזר, בטטה ועלים ירוקים כהים, עשירים בוויטמין A השומר על מרקם העור ועל גמישותו. גם פירות מסוימים יכולים לסייע לכם לשמור על עור פנים מתוח: תפוזים ופירות הדר עשירים מאוד בוויטמין C, המשמש כנוגד חמצון יעיל מאוד, וכמרכיב העיקרי בבנייה ובשמירה על הקולגן ועל האלסטין בעור – המרכיב האחראי על גמישותו. ענבים ורימונים מכילים אף הם נוגדי חמצון חשובים, התורמים למניעת הזדקנות העור. בנוסף, ממליץ קליין לשתות כמה שיותר מים, ולא רק בקיץ, שכן כמות לא מספקת של נוזלים תגרום לעור להתייבש, להתקמט ולאבד מחיוניותו.

 

האויב הגדול: נשירת שיער

 

 דגנים מלאים יכולים לעזור, ויש גם מסיכה טבעית. צילום: shutterstock

 

שתיית מים מרובה חיונית גם למראה שיער בריא, שכן היא שומרת על זקיקי השערה. מזון עתיר חלבון, כגון בשר הודו, בקר, מוצרי חלב וקינואה, יעזרו גם כן לשמור על שיער בריא, וירקות ירוקים, תמרים, אגוזים, ביצים ודגנים מלאים תורמים לשיער חיוני, מלא וגמיש, ואפילו מסייעים למניעת נשירה. הם אמנם לא ינצחו את הגנטיקה שלכם, אם התחלתם להקריח כבר בשנות השלושים המוקדמות, אבל הם כן יכולים לעזור למי שמתחיל להרגיש התדלדלות בנפח השיער.

 

אבי ציטרשפילר, עשבונאי והבעלים של "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית, מוסיף מתכון למסכת שיער טבעית המיועדת לגברים, אשר לדבריו תסייע במניעת נשירת שיער. מרכיבי המסכה, הניתנת להכנה בבית, הם צמח סרפד, שמן רוזמרין ושמן קלנדולה. "הסרפד מכיל כמות גדולה של ויטמין C, ומשפר את זרימת הדם לקרקפת", מסביר ציטרשפילר. "הקלנדולה תורם לניקוז הרעלים, ומשמש כנוגד דלקות, ואילו הרוזמרין מגביר את זרימת הדם לראש, ומכיל נוגדי חמצון רבים. כדי להכין את המסכה יש להשרות את התערובת בצנצנת שמן זית למשך שבועיים. לאחר מכן יש לסנן את התערובת, לעסות פעמיים בשבוע את הקרקפת עם המשרה למשך 20 דקות, ולשטוף במים".

 

 איך להילחם בכרס בירה

 

התזונה הים תיכונית עושה קסמים גם כאן. צילום: shutterstock

 

אך עם כל הכבוד לחשיבות טיפוח עור הפנים והשיער, "כרס בירה", או בשמה הפחות פופולרי "השמנה בטנית", היא אחת מהתופעות היותר כאובות בקרב גברים. השמנה בטנית נמדדת לפי היקף המותניים: הנתונים היבשים מדברים על 102 ס"מ ומעלה, הנחשבים להשמנה באזור זה, אבל כאן ההרגשה האישית היא שקובעת, וכרס יכולה לבלוט גם במספרים נמוכים יותר.

 

"נהוג להעריך השמנה על ידי מדד BMI של מסת הגוף, הניתן לחישוב על ידי נוסחה של חלוקת משקל הגוף בגובה בריבוע", מסבירה ד"ר אדווה צוק און, מומחית ברפואת המשפחה ובגריאטריה, ממקימי החוג לרפואת אורחות חיים של איגוד רופאי המשפחה בישראל. "כאשר מדד ה-BMI נע בין 25-30, המשמעות היא כי קיים עודף משקל מסוים. בין 30-40 מדובר כבר על השמנה, ומעל 40 זוהי השמנה חולנית. בתהליך ההזדקנות קיימת עלייה נורמלית של אחוז השומן בגוף, אך ללא שינוי במדד מסת הגוף. העלייה הזו מתבטאת בעיקר סביב הבטן ובית החזה ובתוך השרירים, עם ירידה בשומן התת-עורי".

 

 

סכנות ההשמנה בגיל המבוגר

 

לדברי ד"ר צוק און, ערך ה-BMI האידיאלי בגיל השלישי הוא בין 25-27. "השמנה מעבר לכך, במיוחד בגיל השלישי, עלולה לעודד התפתחות הפרעות ומחלות כגון סוכרת, אירועי לב, שבץ מוחי, דום נשימה בשינה, כבד שומני, הפרעה בשליטה על הסוגרים וניוון מפרקים, לצד ירידה באיכות החיים", אומרת ד"ר צוק און. "למי שסובל מעלייה במשקל ומהשמנה בטנית בגיל המבוגר, אני ממליצה על דיאטה מאוזנת ומבוקרת, לאחר התייעצות עם דיאטנית קלינית, שתהיה דלת קלוריות אך עשירה בחלבון, וזאת כדי למנוע דלדול שרירים. בנוסף, מומלץ לשלב פעילות גופנית, אירובית ואנאירובית, כדי לשפר את בניית השרירים ולשמור על תוצאות הירידה במשקל".

 

התזונה המומלצת ביותר, לדברי ד"ר צוק און, היא התזונה הים תיכונית שלנו. "תזונה זו עשירה בירקות ובפירות, באגוזים, בשמן זית, בדגים, בקטניות ובפחמימות מלאות. כמובן, חשוב להקפיד על שתיית מים מרובה, כ-2 ליטרים ביום". מנגד, היא ממליצה לגברים הסובלים מהשמנה להימנע ממזון מעובד, מסוכרים, מפחמימות פשוטות ומאוכל מטוגן. "אורח חיים פעיל ובריא, הכולל פעילות גופנית יומיומית, תזונה מאוזנת, הפחתת לחצים, שינה טובה, שמירה על מיניות בריאה וכמובן - הפסקת עישון, הוא בסיס להזדקנות בריאה ולאיכות חיים בגיל השלישי", מסכמת ד"ר צוק און. "אפשר ומומלץ בכל גיל להתחיל לשפר את אורח החיים, ולגרום להרגשה אישית טובה ולמראה מטופח".  

 

הצטרפו לקהילת הבריאות ואורח חיים בריא של מוטק׳ה


החלטות לשנה בריאה יותר
ילד מזדקן: גם גברים סובלים מגיל המעבר
בדיקות רנטגן ואולטרסאונד בבית
לאכול בריא: לאכול לפי צבעים
ספורטאים אולימפיים בני 80 ומשהו
שיער בגיל המעבר: איך מתמודדים עם זה
כל מה שרציתם לדעת על טיפוח בגיל 50 פלוס

 

0  תגובות  אהבו

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד באופנה ויופי

שיער בגיל המעבר: נשירה וצרות אחרות

למעלה
חזרה