אי אימון המרגלים-לפרשת שלח לך

בדרך כלל נהוג להגיד שחטאם של המרגלים היה הוצאת דיבת הארץ כלומר הם אמרו דברים מאד לא יפים על ארץ ישראל, ובעקבות הדברים עם ישראל לא רצה להיכנס לארץ ישראל.
אני רוצה להביא כיוון אחר בחז"ל ששם את הדגש על בעיה אחרת.
כתוב שהמרגלים לקחו מנחל אשכול בארץ ישראל ענבים: "ויבואו עד נחל ויקחו זמורה ואשכול ענבים אחד"(במדבר יג 23)אומר על כך רבי יהודה: "חזרה לעיקרה הראשון" כלומר חטאו המרגלים באותו חטא ראשון שחטאו בו אדם וחוה. כאן אני רוצה להרחיב שישנו מדרש שיש בו מחלוקת מה היה העץ שממנו אכלו אדם וחוה, כאשר כל פרי שמופיע שם מסמל רעיון.(מתוך ילקוט פתרון תורה,אוצר המדרשים)
רבי יהודה אומר שהעץ היה גפן, וכאן כתוב שהפרי הראשון שהמרגלים לוקחים מארץ ישראל הוא גפן.
לכאורה מה הבעיה באכילת הגפן, רבי יהודה ממשיך לסמל של הגפן שהוא שתיית יין עם כל הסמליות שבו. וכאן אני חוזר לחטא בגן עדן להבין מה קרה שם. אני מציע לפי שיטת רבי יהודה שהאדם שתה יין כדי להתנתק מהחובה היחידה שהייתה לו-לא לאכול מעץ הדעת.
בכך בעצם האדם הביע אי אמון בקדוש ברוך הוא, כי הוא לא הקשיב לו, ויצר משבר אימון שבלי "רעידת אדמה"(הגירוש מגן עדן) לקדוש ברוך הוא היה קשה להמשיך את הקשר עם האדם.
גם אצלנו אני מציע שרבי יהודה רוצה להגיד שהמרגלים לקחו גפן שמסמלת יין שמזכיר את הניתוק והעונש שבא אחריו אצל אדם וחוה.
אני רוצה להציע שגם כשיש לנו משבר עם הזולת, ננסה לחפש בעומק מהו המקור/הבסיס למשבר ושלא נישאר ברובד השטחי.
אשמח לשמוע תגובות
אמיתי בן אהרון
בוגר תואר שני בתלמוד בר אילן
מרצה לסיפורי חז"ל
ליצירת קשר: 054-9077912
[email protected]
כאחד שהיה נער דתי הורי יעודי אותי להיות רב, אני חייב לא להסכים לרב יהודה,
משה שלח מרגלים לתור את הארץ, חלק אמר ארץ חלב ודבש, משה היה מאושר,
החלק השני טען ארץ אוכלת יושביה הוצאו להורג, חבל,
משה מעולם לא היה דמוקרט, משה רצה ללכד את העם סביב כניסה לארץ מובטחת, וכשיש אי תמימות דעים או אחדות דעים,
בעם תשאל השאלה למי להאמין, לכן חיסל את המתנגדים, ועל ידי כך נותרה רק דעה אחת, ארץ חלב ודבש כדאי להלחם למענה,
ידו של משה הייתה קלה על ההדק (חרב) הרי הוא משבט לוי, וכל ההסברים האחרים על חטאם באכילת הגפן קשקוש,
סלח לי על הכפירה,משה מעולם לא שאל את פי האלוהים את מי להרוג? את המתנגדים הוא הרג,
בימנו משה היה נתבע על רצח עם, והשאר טיוח של יחצנים.
אמיתי, יש תורה, יש תורה שבעל פה, יש מדרשים, כל אדם יכול לכתוב מדרשים כאוות נפשו, אלה דברי פילוסופיה בלבד,
פוסט מאלף ומרתק:
דעתי על חז״׳ל באופן-
גורף- שעלייהם נופלת-
האשמה על הפירות-
הבאושים של ימיינו:
על הסיפור-הלאומי,
וכלול בכך גם סיפור-
המרגלים-מאבקיי-
אצולה ואליטות-עד-היום:
מה שכן אשמח לשתפך
ברעיון משלי-מכנה את
רחב כציונית-הראשונה
שוות-ערך להרצל וגם לה
היתה מירפסת ממנה צפתה-
רק שהיתה מעט יותר מעשית
מהרצל וגם היצילה את הסיפור
הלאומי שלנו ובזכותה החל
הכיבוש ההיסטורי.סופש-שקט!