צריך ללמוד "לשחרר"

אחד הנסיונות שהורים מתנסים בהם הוא: כשהילדים שלהם מתבגרים הם צריכים "לשחררר" כלומר להפסיק להיות ב"צל" של הילדים שלהם ולתת להם לעשות את רצונם כולל לעשות את הטעויות שלהם לבד בלי שההורים מתערבים.
השבת פרשת חוקת עם ישראל עושה את המעבר על פי המסורת מעם של עבדים שכרגע יצא ממצרים וזקוק לתמיכתו של מנהיג צמוד לעם בוגר שמסיים 40 שנה במדבר ועכשיו הוא ערב הכניסה לארץ, ולכן משה רבינו לוקח צעד אחורה.
המדרש אומר על המילים "אז ישיר ישראל" (שהם חלק משירה על נס הבאר)- מדוע לא ניזכר שמו של משה (כהקבלה לשירת הים-אז ישיר משה ובני ישראל[שמות טו 1])אמר רבי אבין: בשעה שעמדו ישראל לומר שירת הים לא הניחן משה שיאמרו לעצמן, אלא כשם שרבו של אדם אומר איתו פרשתו כשהוא נער כך אמר משה עימהם,שנאמר :"אז ישיר משה ובני ישראל" כנער העונה אחר רבו.
לאחר ארבעים שנה עמדו על פירקן. התחילו אומרים שירת הבאר לעצמם,שנאמר:"אז ישיר ישראל" אמרו ריבונו של עולם ! עליך להיות עושה לנו ניסים ועלינו לומר שירה...(מדרש ילמדנו. מעובד מתוך אוצר המדרשים)
אנחנו רואים כאן איך משה רבינו ששמר על עם ישראל בתחילת הדרך מרפה ונותן להם להתמודד לבד, ומראה לנו כיצד צריך "לתת לנער להתפתח ולא "לחנוק" אותו בבית ולדאוג כל הזמן מה יקרה אם הוא יצא מהבית.
אשמח לשמוע תגובות
אמיתי בן אהרון
בוגר תואר שני בתלמוד בר אילן
מרצה לסיפורי חז"ל
ליצירת קשר: 054-9077912
[email protected]
היו ימים לפני הקמת המכללות, למדו סטודנטים לרפואה ולמשפטים תוך כדי הסתכלות והתבוננות במומחים כך קיבלו את ההכשר,
המומחים היו הם עצמם תלמידהם של מומחים קודמים,כך למדו כל דבר גם עריכת המילה, בסוף תקופת ההכשרה, קיבלו לגיטימציה לעסוק בזה (התחום הנלמד או נרכש) לשחרר זה נכון ונבון אם אתה סמוך ובטוח שהתלמיד לא יעשה שטות פטלית,
וזה כולל את בניך ובנותיך, אם לא תשגיח ידידי, לא תהייה זהיר, במקרה של תקלה הם הילדים (התלמידים) שלך יאשימו אותך.
לכן שחרר, עמוד בצד לבחון לעודד, זה נכון בחינוך הדור הבא, אתה ואני וכל עם ישראל לא היינו לא חווינו את המסע במדבר.
לא מכירים את משה מספיק, כן אדוני גם אתה לא, צריך להפעיל שכל ישר נסיון חיים לפעול מתוך היגיון לא אינסטיקגט,
תודה על ההקשבה
תודה על התגובה.
אני מציע רעיון של חזל שבו הם שמים זרקור על מקום שנראה להם חשוך.כמו במקרה שלנו. שיש הורים שקשה להם לשחרר.ולתת לילד שלהם להיות עצמאי. כמובן שהכל תוך כדי הפעלת היגיון .אין כאן כוונה לתת לילד לפרוץ את כל הגבולות בכיוון השלילי. בצהל תמיד אחרי הוראות דקדקניות של פתיחה בנשק כתוב שצריך להפעיל שיקול דעת.אני חושב שזה ממחיש את הרעיון בצורה טובה.אז אני כמובן מסכים איתך בהפעלת שיקול דעת.
אני קורא בעיון את הנכתב למעלה ,ומעט תמוה בעיניי כמה ממילותיך אמיתי.
כלומר; מה פרוש שמשה לוקח מעד אחורה,,,.
צעד מהיכן ולמה.
למיטב זיכרוני,כניסתו לארץ נשללה ממנו ,שהרי חטא הוא בהכותו על הסלע.
ודבר נוסף בהבנתי,,,הדור שהגיע להיכנס לארץ,איננו הדור שיצא ממצרים.
שהרי הוא שיצא ממצרים -טוב היה לו עם סיר הבשר.
לכן נדדו 40 שנה במדבר להחליף את הדור.
וזה כבר סיפור אחר להבנתי.
ומכאן גם תוהה אני,,,מה פרוש שמשה מרפה,,,.
אני רוצה להסביר בקצרה מה כוונתי שמשה רבנו לוקח צעד אחורה. הרעיון הוא שמשה מקשר בין העם לקדוש ברוך הוא. לדוגמא העם מבקש ממשה שיגיד להם את עשרת הדברות במקום הקדוש ברוך הוא.ושירת הים שכתוב בה "אז ישיר משה ובני ישראל" לעומת שירת הבאר בפרשתנו שבא כתוב :"אז ישיר ישראל"כלומר משה רבינו הוא לא חלק מהנס. ישנן עוד מספר דוגמאות בהם רואים שינוי בתגובות משה בין השנה הראשונה לצאת בני ישראל ממצרים לבין השנה האחרונה.
יש כאן עוד הרבה מה להעריך.
אשמח לתגובות נוספות.
אמיתי