בראשית פרק ט"ז

בראשית פרק ט"ז
וְשָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם, לֹא יָלְדָה לוֹ; וְלָהּ שִׁפְחָה מִצְרִית, וּשְׁמָהּ הָגָר. טז,ב וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל-אַבְרָם, הִנֵּה-נָא עֲצָרַנִי יְהוָה מִלֶּדֶת--בֹּא-נָא אֶל-שִׁפְחָתִי, אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה; וַיִּשְׁמַע אַבְרָם, לְקוֹל שָׂרָי. טז,ג וַתִּקַּח שָׂרַי אֵשֶׁת-אַבְרָם, אֶת-הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחָתָהּ, מִקֵּץ עֶשֶׂר שָׁנִים, לְשֶׁבֶת אַבְרָם בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַתִּתֵּן אֹתָהּ לְאַבְרָם אִישָׁהּ, לוֹ לְאִשָּׁה. טז,ד וַיָּבֹא אֶל-הָגָר, וַתַּהַר; וַתֵּרֶא כִּי הָרָתָה, וַתֵּקַל גְּבִרְתָּהּ בְּעֵינֶיהָ. טז,ה וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל-אַבְרָם, חֲמָסִי עָלֶיךָ--אָנֹכִי נָתַתִּי שִׁפְחָתִי בְּחֵיקֶךָ, וַתֵּרֶא כִּי הָרָתָה וָאֵקַל בְּעֵינֶיהָ; יִשְׁפֹּט יְהוָה, בֵּינִי וּבֵינֶיךָ. טז,ו וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל-שָׂרַי, הִנֵּה שִׁפְחָתֵךְ בְּיָדֵךְ--עֲשִׂי-לָהּ, הַטּוֹב בְּעֵינָיִךְ; וַתְּעַנֶּהָ שָׂרַי, וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ. טז,ז וַיִּמְצָאָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, עַל-עֵין הַמַּיִם--בַּמִּדְבָּר: עַל-הָעַיִן, בְּדֶרֶךְ שׁוּר. טז,ח וַיֹּאמַר, הָגָר שִׁפְחַת שָׂרַי אֵי-מִזֶּה בָאת--וְאָנָה תֵלֵכִי; וַתֹּאמֶר--מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי, אָנֹכִי בֹּרַחַת. טז,ט וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, שׁוּבִי אֶל-גְּבִרְתֵּךְ, וְהִתְעַנִּי, תַּחַת יָדֶיהָ. טז,י וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֵךְ, וְלֹא יִסָּפֵר, מֵרֹב. טז,יא וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן, וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל, כִּי-שָׁמַע יְהוָה אֶל-עָנְיֵךְ. טז,יב וְהוּא יִהְיֶה, פֶּרֶא אָדָם--יָדוֹ בַכֹּל, וְיַד כֹּל בּוֹ; וְעַל-פְּנֵי כָל-אֶחָיו, יִשְׁכֹּן. טז,יג וַתִּקְרָא שֵׁם-יְהוָה הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ, אַתָּה אֵל רֳאִי: כִּי אָמְרָה, הֲגַם הֲלֹם רָאִיתִי--אַחֲרֵי רֹאִי. טז,יד עַל-כֵּן קָרָא לַבְּאֵר, בְּאֵר לַחַי רֹאִי--הִנֵּה בֵין-קָדֵשׁ, וּבֵין בָּרֶד. טז,טו וַתֵּלֶד הָגָר לְאַבְרָם, בֵּן; וַיִּקְרָא אַבְרָם שֶׁם-בְּנוֹ אֲשֶׁר-יָלְדָה הָגָר, יִשְׁמָעֵאל. טז,טז וְאַבְרָם, בֶּן-שְׁמֹנִים שָׁנָה וְשֵׁשׁ שָׁנִים, בְּלֶדֶת-הָגָר אֶת-יִשְׁמָעֵאל, לְאַבְרָם.
סיפור האירוע.
שרי ,אשתו" וגברת הבית בביתו של אברם (צריך לזכור שהיא "יבמה"-מחכה לייבום) רואה שהיא עדיין עקרה ואין לה כל סיכוי לילד בגלל גילה המופלג, מחליטה לתת לו את הגר שיפחתה לאברם בעלה בכדי שיהיה לו ילד ממנה .
צריך לדעת, שהאישה הראשונה בתקופת המקרא ועד היום בעמים שונים בהן הבעל יכול להתחתן עם נשים מספר, האישה הראשונה היא גברת הבית וכל יתר הנשים עושות כרצונה. כולל לוח הזמנים מתי לשכב עם הבעל. ילדי שפחות אלו, הן כאילו ילדי האישה הראשונה ונמצאים תחת חסותה. זאת אנו רואים מאוחר יותר גםבמשפחת יעקב אבינו בה אנו רואים מקרה פרטי בו שתי נשים הן הראשונות. לאה כי היא נישאה ראשונה ליעקב, ורחל , כי היא בחירתו הראשונה של יעקב. בתחרות בניהן, מי תלד יותר ילדים לבעלה, וילדים זה סמל לפוריות, קיימת תחרות בין הנשים, עד שהן נותנות את שפחותיהן לבעל בכדי להגדיל את מספר ילדיהן. כך שלבלהה ולזילפה השפחות, יש שני בנים לכל אחת שהם בני ישראל בזכות לאה ורחל ולא בזכות עצמן.
ההבדל בין שרי לבין נשותיו של יעקב הוא בזה ששרי נותנת לאברם את שפחתה כאישה לאברם. זאת הוכחה נוספת ששרי היא "יבמה" שאינה נשואה לאברם. כי אישה היא האישה הראשונה בלבד. טז,ג " וַתִּקַּח שָׂרַי אֵשֶׁת-אַבְרָם, אֶת-הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחָתָהּ, ........ וַתִּתֵּן אֹתָהּ לְאַבְרָם אִישָׁהּ, לוֹ לְאִשָּׁה". לעומת שפחותיהן של לאה ורחל שנשארו כשפחות שילדו בנים לבעל שלהן בשמן.
הגר הרה לאברם . ומתחילה להשתחצן מול שרי עקב פוריותה. תחרות של נשים על לב הגבר שלהן ומתחילה להציק לשרי כנראה גם בגלל מעמדה . "אישה" מול "יבמה". שרי מתלוננת אצל אברם כשנראה נמאס לו ממריבותיהן, והוא מחליט לבחור בשרי היבמה, כי רכושו העצום, שלה הוא מתוקף היותה "יבמה" ונועד רק לבן שיוולד ממנה. שיקול כלכלי לכל הדעות מחד, מאידך אסור לו לגרש את שרי המבוגרת יותר כי הוא היבם שלה על פי חוק. ואין לה יבם אחר. כך שאם הוא מגרש אותה, הוא צריך לשחרר אותה עם רכושה לאחר טקס "חליצה" שהוא טקס משפיל לכל הדעות (פרט ליהדות שלא מבינה עד היום את המשמעות האמיתית של הטקס).
שרי דואגת להשפיל את הגר,עד שהיא מגרשת את הגר מביתו של אברם אשר נמצא בחברון. הגר יוצאת לדרך לא ידועה למדבר יהודה . ומלאך יהוה (מה שמוכר כנביא) פוגש אותה ליד מעיין "בדרך שור" (דרך שהובילה מארץ כנען למצריים. יש לזכור שגבול מצרים היה באיזור עזה וסיני הייתה בשליטת המצרים. ומדובר כנראה במעיין שהיה בנחל הבשור בדרכה חזרה מחברון למצרים).
מלאך יהוה מנסה שלא להפחיד את הגר ומתחיל בשיחת חולין ושואל אותה מהיכן באה ולאן היא הולכת. הוא לא מזדהה בשמו של שולחו. אך הוא אומר לה שהנה את הרה וכנראה יש לך בן. ותקראי את שמו "ישמעאל", כי שמע האל את תפילתך (בתקופת המקרא התפללו לאל רק בשעת צרה. ענייך = צרתך) וילד זה שיגדל יהיה "פרא אדם", שובב שישיג את כל מבוקשו וליד, מול כל אחיו הוא יחייה. כך שהוא יהווה ישות שחובה על אחיו להכיר בו כאח. לא כאוייב. (לא כמו היום בו כל ערבי הוא בגדר "אוייב" בגלל ההתייחסות שלנו היהודים ל"גויים" על פי ההלכה ועליונות גאוותנית מטומטמת על העולם.)
הגר שהתרגשה מהאירוע המרגש עם המלאך, אמרה לו כי יהוה ראה אותה בצרתה.ושלח אותו לנחם אותה ולייעץ לה את דרכה בעתיד. וקראה למקום "באר לחי רואי".
אם ניכנס לנשמתה של הגר, נוכל לראות את העוצמות של האישה "הקטנה" ואת "גדולתה ועוצמתה" כשהיא מאמינה ביהוה אלוהיה שקיבלה אותו בבית אברם ולעוצמות של החלטתה לחזור לבית אברם ולשרי שהתעללה בה, והעיקר, שבנה שיוולד יחייה במקום מסודר כילד הקרוב לאביו ולאחיו באם יהיו.
הגר כאמור חוזרת לבית אברם ויולדת שם את בנו הבכור ישמעאל. ואברהם בן 86 כשהגר יולדת את ישמעאל.
מוגש ע"י שלום הלוי "בית הלויים" [email protected]
לשלום הלוי.,
כרגיל אני מתעניינת ברשומות שלך,שניכתבות בשום שכל.אבל כניראה ביחסך לשרה,הסתמכת על פרשן שדעתי שונה מדעתו.וזה למה?
אתה אומר שבגלל זה ששרי נתנה את הגר לאברהם להיות אשה,...
לשלום הלוי.,
כרגיל אני מתעניינת ברשומות שלך,שניכתבות בשום שכל.אבל כניראה ביחסך לשרה,הסתמכת על פרשן שדעתי שונה מדעתו.וזה למה?
אתה אומר שבגלל זה ששרי נתנה את הגר לאברהם להיות אשה,אז היא כניראה לא היתה אשתו,אלא יבימתו.זה הרי אינו יכול להיות לפי המיקרא.כי אם נעיין בספר דברים,כה,יבמה זהו מעמד שונה לגמרי.פרוש השם יבמה-הוא גיסה.
אם היו שני אחים שגרו באותו המקום והאח האחד ניפטר בלי ילדים,האח שנותר בחיים נושא את האלמנה לאשה והילד שיוולד להם נחשב לבנו של הניפטר והוא גם יורש אותו.מיקרה כזה אנו רואים כשער ,בעלה של תמר(בראשית לח)ניפטר,אונן אחיו מייבם אותה,כלומר נושא אותה לאשה וכשאונן ניפטר על שלה לייבם אותה,אבל יהודה אינו מסכים ובעל כורחו,בלי ידיעתו ,הוא,יהודה מוליד ממנה תאומים.
כך גם העניין במגילת רות.כשרות האלמנה הגיעה לבית לחם,יש קרוב משפחה שצריך ליבם אותה וכשהוא מסרב,עושה זאת בעז.
שרה לא הית נשואה לפני כן וממילא לא היתה אלמנה.היא היתה אשתו של אברהם,אבל מכיון זה ידוע,אז אין מזכירים זאת.וגם אבימלך מלך גרר אומר לאברהם,אחרי שנענש קשות כי רצה את שרה,אבימלך אומר לאברהם מדוע לא אמרת שהיא אשתך.!
אז שרי היתה אשתו החוקית והאהובה של אברם.למרות גילה המתקדם,היא היתה כל כך יפה שניכתבו מגילות על יופיה של שרה.תאר לעצמך ששני מלכים שמו עיניהם עליה:פרעה אחד ואבימלך מלך גרר השני.
על השאר אני יותר מנהנת ממה שכתבת.
לטובה היקרה.
עד היום, אני היחידי האומר ששרי היא יבמתו של אברם. בדיוק כמו שאני הוא שפרסם שמגילת רות הוא סיפור של אינטרסים חוקיים של חוק הייבום וחוק היובל. ולא כפי שלימדו אותנו בבית הספר שר...
לטובה היקרה.
עד היום, אני היחידי האומר ששרי היא יבמתו של אברם. בדיוק כמו שאני הוא שפרסם שמגילת רות הוא סיפור של אינטרסים חוקיים של חוק הייבום וחוק היובל. ולא כפי שלימדו אותנו בבית הספר שרות הלכה אחרי נעמי בגלל אהבתה אליה או אל אלוהיה . היא פשוט הכירה את החוק וניצלה אותו לטובתה. ולצורך זה נועדו החוקים הללו, שאינם מזניחים איש, אלא שומרים כל אחד בתוך המסגרת המשפחתית. שלא כמו היום, בו כולם אינטרסנטים וכסף חשוב יותר ממשפחה. ואילו הרבנים לא מבינים כלל את נושא הייבום והחליצה.
שמעתי לפני מספר קטן של שבועות הסבר ברדיו על נושא החליצה, בה מסבירה מומחית חרדית כנראה למישהי, מה זה טקס חליצה. פשוט קשה היה לי לא להתפרץ בצחוק.מהתיאור ועד כמה הנושא הזה לא מוכר כלל בציבור היהודי. החילוני או הדתי. ואת המשמעויות לכך.
בתחילת הסיפור על אברם ובני משפחתו, נכתב בספר בראשית . יא,כז וְאֵלֶּה, תּוֹלְדֹת תֶּרַח--תֶּרַח הוֹלִיד אֶת-אַבְרָם, אֶת-נָחוֹר וְאֶת-הָרָן; וְהָרָן, הוֹלִיד אֶת-לוֹט. יא,כח וַיָּמָת הָרָן, עַל-פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו, בְּאֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ, בְּאוּר כַּשְׂדִּים. יא,כט וַיִּקַּח אַבְרָם וְנָחוֹר לָהֶם, נָשִׁים: שֵׁם אֵשֶׁת-אַבְרָם, שָׂרָי, וְשֵׁם אֵשֶׁת-נָחוֹר מִלְכָּה, בַּת-הָרָן אֲבִי-מִלְכָּה וַאֲבִי יִסְכָּה. יא,ל וַתְּהִי שָׂרַי, עֲקָרָה: אֵין לָהּ, וָלָד. יא,לא וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת-אַבְרָם בְּנוֹ, וְאֶת-לוֹט בֶּן-הָרָן בֶּן-בְּנוֹ, וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ, אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ;
שימי לב לכתוב.
תרח הוליד את אברם, את נחור ואת הרן. מהקטן לגדול , זאת כי יש סיפור עם הרן.
הרן הבכור מת . אך ישלו בן בשם לוט.
ואברם ונחור לוקחים להם נשים. (שימי לב)
אברם הבן האמצעי לוקח את שרי.
נחור הבן השני, לוקח את מִלְכָּה, בַּת-הָרָן , אך הרן הוא גם אֲבִי-מִלְכָּה וַאֲבִי יִסְכָּה. כלומר, להרן היו בן ושלוש בנות מאישה אחרת, כי אשתו הראשונה שרי, הייתה עקרה.
בסיפור עם שרי והגר, שרי לוקחת את הגר ונותנת אותה לאברם כאישה. היא כבר עשתה זאת בפעם הראשונה כשהייתה נשואה להרן. אז נתנה להרן אישה אחרת ממנה נולדו לו ארבעת ילדיו. אך לא ממנה.
בהמשך נכתב יא,ל וַתְּהִי שָׂרַי, עֲקָרָה: אֵין לָהּ, וָלָד. דבר המצדיק את הדבר .
לבסוף נכתב יא,לא וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת-אַבְרָם בְּנוֹ, וְאֶת-לוֹט בֶּן-הָרָן בֶּן-בְּנוֹ, וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ, אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ;
כלומר, תרח לוקח את אברם בנו, את לוט נכדו בן הרן, ואת שרי כלתו. שהיא אשת אברם בנו. למה לא נכתב שתרח לקח את אברם ואשתו , ואת לוט ? כי שרי היא בכל מקרה כלתו אשת הרן שהפכה לאשת אברם לאחר שהוא ייבם אותה.
המילה "יבמה", משמעותה גם כ"גיסה" , אך לא מתהליך של נישואין, אלא מתהליך של ייבום. ואכן, שרי הייתה גיסתו של אברם, אשת אחיו, ובמצב המשתנה היא הפכה ליבמתו, כי הוא היבם שלה . ולא אשתו הראשונה.
במשפחה העברית הפטריאכלית, החיה באוהל אחד או בקבוצת אוהלים אחת כשבט, ראש המשפחה והשבט נותן את חסותו לכל אדם במשפחה על פי התייחסותו על פי סדר החשיבות . לכן ברשימה יש את שרי כלתו, שהיא אשת אברם בנו . כלומר היא חברה בשבט בזכות הגנתו האישית עליה ככלתו. ולא בזכות היותה אשת בנו אברם.
יש כאן מצב של מתן תשומת לב לנכתב תוך הבנה של המבנה המשפחתי וחוקי משפחת העברים.
אחרת אי אפשר להבין מדוע יצחק הבן השני של אברם, ירש את רכושו של אביו ולא ישמעאל הבן הבכור. זאת כאשר יש חוק ברור מאלוהים בנושא שהבכור יורש את רכוש המשפחה , גם אם אימו שנואה על אביו.
או מדוע אברם מגדיר פעמיים את שרי כ"אחותו " והוא לא משקר. בניגוד ליצחק שעשה זאת ושיקר ביודעין.
בקיצור יש כאן ניואנסים זעירים שניתן להבין אותם עם הדרכה מתאימה או קריאה חוזרת פעמים רבות עד להבנה מלאה של הכתוב .
בכבוד רב
שלום הלוי .
לשלום הלוי,ברור שהייבום הוא מגן על האינטרסים של האשה.נכון שמגילת רות מאוחרת.הרי בסוף ניזכר אפילו או במיוחד דוד שהוא גולת הכותרת של הסיפור הזה.אם ריננו אחריו שהוא ממוצא מואבי,אז מהללים את המואביה הז...
לשלום הלוי,ברור שהייבום הוא מגן על האינטרסים של האשה.נכון שמגילת רות מאוחרת.הרי בסוף ניזכר אפילו או במיוחד דוד שהוא גולת הכותרת של הסיפור הזה.אם ריננו אחריו שהוא ממוצא מואבי,אז מהללים את המואביה הזאת שהתגיירה בעצם המילים שלה לנעמי.כמו כן מטרת המגילה להראות את מוצאו של דוד משבט יהודה.השיקולים שלך ששרה היא בנישואים שניים,זה מסובך לי מדי..לא אחלוק על דעתך כאן,אף כי כפי שאתה טוען,את היחיד האוחז בדעה זו.
לטובה היקרה.
מגילת רות מדברת על תקופת השופטים, כ-200 שנים לערך לאחר כיבוש הארץ ע"י יהושוע בן נון.
בתקופה זאת עדיין שמרו בני ישראל על "חוקי העברים", שהיו בעצם חוקי...
לטובה היקרה.
מגילת רות מדברת על תקופת השופטים, כ-200 שנים לערך לאחר כיבוש הארץ ע"י יהושוע בן נון.
בתקופה זאת עדיין שמרו בני ישראל על "חוקי העברים", שהיו בעצם חוקים אוניברסלים שכל בני העמים כולל המואבים, העמונים, הכנענים, הפלישתים והמצרים שמרו עליהם.
ידיעת החוק היא הסיבה האמיתית ליציאתה של רות עם נעמי לארץ יהודה, שם חיכה לה עתיד טוב יותר מאשר עתידה של אלמנה חסרת כל במואב .
צריך לזכור ששנת היובל הייתה צריכה להגיע תוך זמן קצר כנראה של כשנה-שנתיים. כך שאדמותיו של אלימלך, הופכים באופן אוטומטי להיות אדמותיה ולא אדמותיה של נעמי. מה עוד שהיא מקבלת בנוסף גם יבם-בעל שידאג לה לשארית ימיה וימי נעמי חמותה. וכפרס הוא יהיה בעל האדמות.
הסוף כבר ידוע.
באשר לגיורה של רות.
על פי "תורת ישראל", אישה אינה צריכה להתגייר !!! אישה מקבלת עליה את דתו ולאומיותו של בעלה. כך שהמנהג היהודי בו האם היא הקובעת את יהדותם של ילדיה, הוא "חרטה ברטה" מתקופת המאה השניה או השלישית לספירה. ואינו חוק מן התורה.
עד המאה השניה-שלישית, הלאום והדת עברו מאב לבן, כנהוג אצל היהודים "הקראים" עד היום. ונהוג בכל העולם הפטריאכלי (רוב אומות העולם).
עובדה היא שתואר "כהן", "לוי", עוברים עד היום מאב לבן. ומסתבר שקיים גם גן שיכול לזהות אותם מיתר היהודים.
באשר לנישואין מעורבים.
אם נסתכל היטב בעברינו, מחצית משבטי ישראל , הם מבניהן של נשים נוכריות. כל צאצאי מלכי יהודה וישראל, הם צאצאים של נשים נוכריות . כל עם ישראל עבד ועובד "עבודה זרה", עד היום.
אז במה אנחנו טובים יותר מיתר עמי העולם ? חחחחחחחח
בכבוד רב
שלום הלוי .