הג'נוסייד שעשו האמריקנים באינדיאנים

הבוקלאב גזר עלינו לקרוא את הספר "הבית העגול" מאת לואיז ארדריץ'. כשההחלטה נתקבלה, לא ידעתי רבות על הספר, שעלילתו בלשית ויש לו מטרה נוספת – להצביע על התרבות האינדיאנית. כאשר נערך הדיון לבסוף, לא הספר ועלילתו עמדו במרכז, אלא מצוקתם של האינדיאנים והפגיעה המחפירה של האמריקנים בהם. ג'נוסייד נעשה באינדיאנים ואנחנו לא ידענו זאת עד אותו הדיון.
כאשר התחלתי לקרוא את "הבית העגול", חשבתי שאני עוסק בספר בלשי, מרתק בעלילתו. האירוע מתחיל באונס בשמורה אינדיאנית בארה"ב. הנאנסת, שכמעט נרצחה, היא אמו של נער בן 13, ג'ו גיבור הסיפור. היא לוקה בהלם ואינה מספרת את פרטי האירוע לבעלה, השופט האינדיאני בשמורה. בקיצור, יש לנו עניין בפשע נתעב ובמשפחה מכובדת בשמורה. השופט מנסה לגלות מי האנס, כדי להענישו, אך הנער וחבריו הם שמוצאים את האשם. ספר בלשי של ממש. אבל, ויש כאן אבל חשוב – המחברת, לואיז ארדריץ', היא בת למשפחה אינדיאנית ומבקשת להביא לידיעת הציבור את מצוקתה של אומה זו.
בשיחת הבוקלאב השתתפו חברים, שטרחו וקראו יותר על הבעיה האינדיאנית וגילו לנו, שבארצות הברית היה רצח עם של ממש על ידי הלבנים, שהשמידו בכוונה את אדומי העור, אדוני הארץ.
האינדיאנים חיו באומות שונות, עם שפות שונות ותרבויות שונות. לא היו להם שפות כתובות, אלא שפת דיבור בלבד שעברה מן המבוגרים לצעירים. על ידי חוקים שונים, אסרו הלבנים על הילידים לדבר בשפתם במשך עשרות שנים. נאסר עליהם לקיים את מסורותיהם ופולחניהם, ובמקום זאת מונו כמרים לראשי השמורות והם ביקשו לנצר את הכופרים. כך עברה המסורת האינדיאנית שינוי וקלטה את הנצרות לתוכה, בניגוד מוחלט לרצונם של האנשים.
יתר על כן, מלבד רצח שיטתי של המקומיים על ידי הלבנים, העבירו להם מחלות, שלא היתה להם חסינות טבעית נגדם ונגרם מוות נוסף. ועוד הגדילו הלבנים לעשות, כאשר חילקו שמיכות נגועות באבעבועות שחורות וגרמו למגיפות נוראות ומוות סיטוני.
בשיחתנו דיברו על כך שהלבנים רימו את האינדיאנים והחתימו אותם כאילו הסכימו מרצונם להתיישב בשמורות, שבהן לא היו מקורות מחיה לאינדיאנים הציידים ולקטים. קצר כאן המצע מהשתרע לומר את כל העוולות, שנעשו לבני העם שמספרם הצטמצם לרבע מכפי שהיה. יושבי הארץ המקוריים היו שקטים ולא יצאו למאבק ציבורי על מה שנעשה להם עד פרסומי השואה. הדברים שאמרו היהודים, עוררו את האינדיאנים לזעוק.
הסיפור הבלשי, המושך קוראים, נתן ללואיז ארדריץ' הזדמנות להציג מעט מן התרבות האינדיאנית של צפון דקוטה. הנער, גיבור הספר, מתאר את עלילותיו אבל משלב בכך משהו מן התרבות המקורית שלו: החברות הייחודית עם נערים בני גילו, האפשרות להתגורר או לאכול אצל כל אחד מבני המשפחה המורחבת, העצמאות של נער כל כך צעיר ויחד עם זאת תיאורים של המסורת והתרבות האינדיאנית. חלק מן התיאורים נשמעים מפי "מושום", הסבא, כשהוא חולם על אגדות האינדיאנים, שחיו עם עדרי התאו וחלק אחר נמצא בתיאורי הפולחן בבית העגול - בית הקודש המקומי, שבו נערכים הטקסים העתיקים. כל זה מתואר בספר בצד דברים על הכומר הקתולי הנכה. מציאות מורכבת, שלא העליתי על דעתי את קיומה.
בסוף הספר יש נספח ענייני - ד"ר מיכל סגל ארנולד מתארת את המציאות ואת התרבות של גיבורי הספר. בכך, כל הקטעים, המיותרים לכאורה לסיפור הבלשי, מקבלים את ההסבר ואת החשיבות שלהם. קראתי ומצאתי עניין בתרבות אחרת, שהאמריקנים משתדלים ומצליחים להסתירה ולהמעיט בערכה.
מעשה בעבר
ציטט הפילוסוף חיים שפירא בספרו "שיחות על תורת המשחקים" - היוונים אמרו, ש"אפילו האלים אינם יכולים לשנות את העבר".
ליאיר דקל,
תודה שהבאת לנו את"הספר העגול".לא היכרתי אותו.לעומת זאת הנושא מוכר לי היטב,לא רק מלימודי,אלא גם מהיצירות המוסיקליות המקסימות שלהם,למשל השיר על הנהר"שירוקי"אי...
ליאיר דקל,
תודה שהבאת לנו את"הספר העגול".לא היכרתי אותו.לעומת זאת הנושא מוכר לי היטב,לא רק מלימודי,אלא גם מהיצירות המוסיקליות המקסימות שלהם,למשל השיר על הנהר"שירוקי"איך הם עוברים אותו.שיר מקסים שמושר כמו בקפלה.כן רואים זאת גם בציורים אמריקנים.זה בדיוק כמו שתארת.מעניין היה הסרט על הנושא הזה"רוקד עם זאבים".
מהו ה"בוקלאב"הזה?אם זה היה קרוב לביתי הייתי שמחה להשתתף בדיוניו.
ליאיר דקל
"ראינו" את השמדת השבטים האינדיאנים וברוב המקרים היה זה טבח שלא ניתן להסבר. כשאני אומר "ראינו" אני מתכוון למאות הסרטים על המערב ...
ליאיר דקל
"ראינו" את השמדת השבטים האינדיאנים וברוב המקרים היה זה טבח שלא ניתן להסבר. כשאני אומר "ראינו" אני מתכוון למאות הסרטים על המערב הפרוע שחלקם הראו לנו כיצד בוצע הרצח השיטתי ולהשקטת המצפון הלבן הראו גם כיצד האינדיאנים תוקפים שיירות של לבנים,רוצחים את הגברים ולוקחים את נשותיהם ובנותיהן לשפחות רקע שנועד ליצור הבנה לרצח ו השיטתי שערכו הלבנים. . כך התחילו ההסרטים על מנת לעורר אצל קהל הצופים את ה"הבנה " לשחיטה הגדולה.
לא הזכרת בכתבה מי הם הלבנים שביצעו את המעשים הנוראים. .בסרטים ראינו שהיו אלה האנגלים ,רובם פושעים שנישלחו לגלות . ומנגד צרפתים. ואז אנו לא מתפלאים. אנו יודעים על הכיבושים של בריטניה הגדולה כיצד כבשה ושיעבדה עמים באמצעות הרובה. בין אם הייתה זאת הודו או סין או מדינה קטנטונת במזרח התיכון. חבר עמים שיצרו אימפריה בכוח הכידון . דם רב נישפך כאשר העמים ניסו להשתחרר מהשיעבוד. גם אנו חזינו זאת על בשרינו. . אז כשמזכירים את הטבח הנורא שערכו בתושביה האינדיאנים של אמריקה צריך לציין מי היו הטבחים. בחלק הדרומי של היבשת זה כבר סיפור שונה . שם היו טבחים שזכורים לנו מימיה ה"טובים" של ספרד ממרתפי העינויים של האינקווזיציה. . הטבחים הספרדיים שהשמידו את השבטים על מנת לזכות בזהב.
מסתובב גם סיפור מעניין על אינדינים שהם אחד מ12 השבטים שנעלמו. איך הגיעו לשם? התאוריה המדעית מספרת לנו כי אמריקה הייתה מחוברת ליבשת אפריקה והיא נותקה והפכה להיות יבשת עצמאית חחח שבט שהיה במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון. ואולי גם הסיפור לא נכון. למרות זאת הוא מעניין
לטובה פריש, תודה על התגובה. הבוקלאב קיים כבר שנים רבות והוא סגור לחברים בלבד. בכל פעם הפגישה נערכת בביתו של חבר אחר, כך שהוא לא קרוב למישהו.
ליעקב גרשון, תודה על התגובה. אינני חוקר תולדו...
לטובה פריש, תודה על התגובה.
הבוקלאב קיים כבר שנים רבות והוא סגור לחברים בלבד. בכל פעם הפגישה נערכת בביתו של חבר אחר, כך שהוא לא קרוב למישהו.
ליעקב גרשון, תודה על התגובה. אינני חוקר תולדות והבאתי מעט דברים ששמעתי אחרי קריאת הספר. אשר להיסטוריה של האינדיאנים - אני יכול להזכיר, שכולנו גדלנו על ספריו של קרל מאי ואחר כך הסתבר שהוא גרמני שלא היה מעולם באמריקה וכל סיפוריו הם אגדות. כך למדנו סיפורים שאמת לא היתה בהם, אבל בהחלט הושפעו מן הלבנים ביבשת.