אחותי

אחותי

 

גַּן נָעוּל אֲחֹותִי כַלָּה גַּן נָעוּל מַעְיָן חָתוּם

אברהם אהב את אחותו הגדולה ממנו ב-7 שנים כל חייו. היא הייתה יפה, טובת שכל ונעימת הליכות. היא הייתה בעלת ערכים, תרבות והשכלה. מעולם לא הרימה את קולה, לא נכנסה למריבות, בקיצור דמות מושלמת.

ואף על פי כן, הוא צפן בליבו לא מעט ביקורת עליה. בשנים האחרונות הוא ציפה כי היא תזמין אותו ואת אשתו לשמחות משפחתיות, לימי הולדת שלה ושל בעלה, לימי הולדת של ילדיה. אבל היא מעולם לא עשתה זאת. ההסתגרות בתא המשפחתי הגרעיני, הייתה הקוד שעל-פיו היא ובעלה התנהלו.

הוא ראה בזה השלכה של יחסיה עם אביו. אביו ולא אביה. אביה נהרג במלחמה ואמם המשותפת נישאה לאביו כשאחותו הייתה בת 3. אברהם נולד 4 שנים אח"כ.

אביו היה מאד לא בריא בנפשו – הוא היה חולה במניה-דפרסיה. הוא היה נוטה להתפרצויות זעם והחיים בבית הפכו לגיהנום. אמו ואביו לא הפסיקו לריב. הם היו מגיעים תוך כדי ריב להתנהגות מטורפ כאשר היו מושיבים את אחותו לפניהם ושוטחים את טענותיהם לפניה ומבקשים שתפסוק ביניהם מי הצודק? כאשר היא הייתה מצדיקה את אמה, אביו היה עושה איתה ברוגז של חודשים. פעם היא שאלה אותו מה זה אזל (בגרמנית חמור), הוא לא רצה לענות לה. בסוף היא אמרה לו "אתה אזל (בסגול)". דבר זה עלה לה בברוגז של שלושה חודשים. בקיצור, הוא יצר שם אווירת פחד, והיא פחדה להביא לדירת הוריה את חברותיה.

כשהיא הייתה בת 13, אמם הודיעה לה שהיא מתגרשת מאביו ועוברת לגור בדירה נפרדת. במקביל היא הודיעה לה שהאיש שהיא חשבה לאביה אינו אביה. אחותו לא היססה לרגע. היא עזבה את בית של אביו, ניתקה איתו כל קשר, ויותר לא דיברה אתו כלל, למרות שהם הוסיפו להתגורר באותו קיבוץ.

פעם אברהם ישב ועיין בספרי האמנות של אחותו. הוא פתח ספר תמונות של ורונזה, צייר מתקופת הרנסנס, ופתאום הוא רואה שעל כריכת הספר כתובה הקדשה: "לבת הסוררת". הוא הבין שזהו ספר שאביו קנה לאחותו, וזאת "ההקדשה" שהוא כתב לה, במאמץ נואש להחזיר אותה אליו.

אברהם ידע שלאביו הנתק הזה כאב מאד. כשאברהם היה בן 13 אחותו התחתנה בקיבוץ ואיתה התחתנו עוד שני זוגות. הייתה זו חתונה מפוארת, כל הקיבוץ השתתף בה. לקראת סופה של המסיבה הוא חיפש את אביו, וראה שהוא יושב באחד השולחנות הצדדיים. הוא התיישב ליד אביו. לפתע אביו התחיל ללחוש באוזנו: "אתה רואה, זאת התודה שאני מקבל על כך שהבאתי את אמך ואחותך לקיבוץ". הוא חש מבוכה גדולה וייחל בליבו שאביו יפסיק את הלחישות האלו, אבל הוא היה כבר מספיק מבוגר כדי לחוש את הכאב של אביו.

אחרי שנים רבות, אחותו סיפרה לו כי אביו כתב לה פעם במכתב שעליה לשכוח את "הקבר בצ'כיה" (אביה הגרמני היה קומוניסט והוצא להורג ע"י הנאצים) ולחזור אליו. היא לגלגה על חוסר המודעות שלו לסיבה האמיתית לבריחתה ממנו, שלא הייתה הידיעה שהיא אינה בתו, אלא התנהגותו הבלתי נסבלת.

למרות כל המידע הזה, אברהם לפעמים ייחל לאיזה פיוס בין אחותו לאביו. אביו ואחותו גרו קרוב זה לזה, כעשרים מטרים הפרידו בין דירותיהם, גינותיהם נשקו זו לזו, ואביו היה עובר מדי פעם בשביל לפני הדירה של משפחת אחותו, ומחליף אתה כמה מילים.

בשנים האחרונות לחיי אביו, כאשר כל הטיפול באביו נפל עליו, אברהם חשב פעמים רבות כמה טוב היה לו שניהם, הוא ואחותו, היו נושאים ביחד בעול. שוב ושוב חזר אליו החלום המאושר שאחותו התפייסה עם אביו. אבל כמובן שזה לא קרה.

לאחר מותו של אביו, אברהם העז, לאחר התלבטות רבה, לשאול את אחותו האם לא חשה לפעמים נקיפות מצפון על הנתק המוחלט מאביו, שהיה במשך עשר שנים אביה?

להפתעתו היא אמרה לו שלא היה לה קל לשמור על נתק מוחלט כזה כל-כך הרבה שנים. היא סיפרה לו שהיה לה חלום שחזר על עצמו מדי פעם והיא אף סיפרה אותו לפסיכולוג. בחלום היא נמצאת על גדת נהר סוער, והיא מוציאה מן הנהר אדם ועוד אדם שנסחפו במים. לבסוף נסחף בזרם לידה אדם נוסף, ולה כבר אין כוח למשות אותו. היא עוזבת אותו כשהיא בוכה וכועסת על עצמה.

היא אמרה לאברם שהפסיכולוג אמר לה שהטובע האחרון מסמל את אביה החורג, ואת הפחד שלה שקשר איתו יהיה משימה אינסופית שעלולה להטביע אותה.

 

 

תגובות  6  אהבו 

1040

לאיתן,

בני האדם, בהכללה, הינם טיפשים ואם לא יקרה דבר משמעותי, כך גם ימותו. חוכמת האדם, היא חוכמה של טיפשות. כה היה אביך וכה אחותך, כה כולנו, ואני בהחלט. נראה לי שעד שלא נבין זאת, לא נשתפר.קרא עוד

לאיתן,

בני האדם, בהכללה, הינם טיפשים ואם לא יקרה דבר משמעותי, כך גם ימותו. חוכמת האדם, היא חוכמה של טיפשות. כה היה אביך וכה אחותך, כה כולנו, ואני בהחלט. נראה לי שעד שלא נבין זאת, לא נשתפר.

 

21/10/15

אחותי...  איתן.  לקרוא ולא להאמין.  והכוונה למערכת היחסים העכורה ששררה בין הוריו שהילד אברהם, שבינתיים התבגר.  מן הסיפור עולה, על אף המריבות התכופות וההתפרצויותיו של אביו, אב...

אחותי...  איתן. 



לקרוא ולא להאמין.  והכוונה למערכת היחסים העכורה ששררה בין הוריו שהילד אברהם, שבינתיים התבגר.  מן הסיפור עולה, על אף המריבות התכופות וההתפרצויותיו של אביו, אברהם הבין את מצוקתו הנפשית של אביו, וחש רגשי חמלה אליו. אברהם כעס ואולי גם נכלם, מהעובדה, שהקיבוץ לא נהג ביושר עם אביו, לא נתן את הרספקט המגיע לאביו.

 אילו הקיבוץ (החברים בהכללה) היה מתייחס אליו באהדה ובאוזן קשבת, יתכן, שלא הייתה סיבה למריבות המשפחתיות תכופות בבית. אך הקיבוץ כקבוצה סגורה, לפעמים הקבוצה מתנהגת כמו "עדר", לא לסטות מן הקונצזוס של מוביליו, הם מיישרים קו, לאמור להתעלם מאותו חבר מסוים, הלא מקובל על מובילי ה"עדר", והם דואגים לא למנות אותו לתפקידים חשובים בקיבוץ. מעשה הפוגע פגיעה קשה בקורבן... הילד אברהם הבין זאת. לא כן אחותו החורגת, שניתקה הקשר המשפחתי עם אביו החורג.

ניתן להסיק, שרגש הכעס אצלה, גבר על רגש החמלה כלפיו.



סיפור מהַוָוי הקיבוצי פרופר.

 בכרך הגדול, החיים מתנהלים אחרת, איש, איש נושא בתוצאות מעשיו, לטוב, או לרע... 



סיפור אנושי של המספר, בו הוא מעלה בכשרון, תמונה בהירה על התנהלותה של אחותו הגדולה של אברהם שלא השלימה עם אביה החורג.

סיפור שוטף. בעיקר מעניין. אליו התחברתי.  


21/10/15

לנדב שלום,

זה אינו סיפור על הקיבוץ. זהו סיפור על משפחה מיוסרת. אני לא שופט את אחותי, הוא כנראה היה אב בלתי אפשרי, שהשנים שהיא עשתה אתו השאירו בה טראומות. היא כנראה לא יכלה אחרת. לאברהם זה כאב...

לנדב שלום,

זה אינו סיפור על הקיבוץ. זהו סיפור על משפחה מיוסרת. אני לא שופט את אחותי, הוא כנראה היה אב בלתי אפשרי, שהשנים שהיא עשתה אתו השאירו בה טראומות. היא כנראה לא יכלה אחרת. לאברהם זה כאב וכואב. אלו החיים.

ביי

21/10/15

בתגובתי לסיפור התייחסתי להתנהלותם של 3 מרכיבים, כפי שהסיפור אחז בידי והוביל אותי לאותן מסקנות אליהן הגעתי.  ראשית ההתנהגות הקולקטיבית של חברה ( הקיבוץ) כלפי הפרט.שנית אופיו הבלתי נסבל של האב (...

בתגובתי לסיפור התייחסתי להתנהלותם של 3 מרכיבים, כפי שהסיפור אחז בידי והוביל אותי לאותן מסקנות אליהן הגעתי.  ראשית ההתנהגות הקולקטיבית של חברה ( הקיבוץ) כלפי הפרט.

שנית אופיו הבלתי נסבל של האב ( (לדעתי) בעקבות יחסו השלילי שהחברה כלפיו), אופי שפגע קשות באחותו הגדולה של אברהם.
שלוש - רגשותיו הכואבים של אברהם שלא יכל לשנות את המצב.  

 

לאיתן ..מחזקת את דעתו של נדב ..

רשמתי בתגובתי אתמול שהחברה הקיבוצית שהתנכלה לאביך 

אשמים במצב היסורים של המשפחה ..

אילו משפחתך הייתה גרה מחוץ לקיבוץ .היה נמנע הרבה סבל לאביך,...

לאיתן ..מחזקת את דעתו של נדב ..

רשמתי בתגובתי אתמול שהחברה הקיבוצית שהתנכלה לאביך 

אשמים במצב היסורים של המשפחה ..

אילו משפחתך הייתה גרה מחוץ לקיבוץ .היה נמנע הרבה סבל לאביך, ולכל המשפחה

..גם במקרה של הלנה ..

 

 

לאיתן,

במשפחות רבות ישנם סיבוכים כאלה,בעיקר לאנשים שבאו משם(גם אני"משם")והביאו איתם מורשת של מחלות ויסורים וקשיי הסתגלות.אני מבינה את כאבך ואת כאב אחותך.אתם בעצם דור שני לשואה,אף כי...

לאיתן,

במשפחות רבות ישנם סיבוכים כאלה,בעיקר לאנשים שבאו משם(גם אני"משם")והביאו איתם מורשת של מחלות ויסורים וקשיי הסתגלות.אני מבינה את כאבך ואת כאב אחותך.אתם בעצם דור שני לשואה,אף כי גדלת כאן ,בארץ אבל שניכם "הבאתם"משם את ספיחי הכאב.אחותך,שהשאירה שם את קבר אביה ונודע לה רק באיחור שהאיש הזה אינו אביה,האב,שייבא משם את מחלתו,ואתה שנשאת את כל אלה והיחסים בין ההורים.הייה בטוח שאם בני הדור הזה,שלך, היו יכולים לספר(הם יכולים ,אבל רובם אינם רוצים)היית שומע סיפורים דומים בגירסאות שונות.בבחינת נושא ווריאציות.

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
חנה ואלקנה
חנה ואלקנה – שני אנשים אצילים (שמואל, א, א)כבר כתבתי בכמה מקומות כי את הזוג הזה אני מעריץ, והם מגלמים בעיני...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה