מוטקה > בלוגים > איתנקה > כולנו רקמה אנשית אחת

כולנו רקמה אנשית אחת

כולנו רקמה אנשית אחת

 

פרשת "מקץ" והרעיון האוניברסלי בסיפורי יוסף

 

אחד הרעיונות הבסיסיים של ההומניזם הוא האוניברסליות של האנושות. כלומר האנושות היא ביסודה אחת, הטבע האנושי הוא אחד, המוסר האנושי הוא אחד, האל הוא אחד (הדיאיסטים). הרעיון הזה מנוגד לפרטיקולריזם, שאפשר לתרגמו כייחודיות או התבדלות. הרעיון הזה אומר שלכל עם יש את התרבות שלו, יש עמים מועדפים, ורצוי לא להתערבב זה בזה. ברור שזהו הרעיון השליט ביהדות, אבל לא כך בסיפורי יוסף.

בסיפורים הקודמים על אברהם יצחק ויעקב ראינו שכל פעם שהם ניסו לחיות בין גויים זה נגמר באסון או כמעט אסון, או ביזיון.  והנה כאן בסיפור יוסף יש לנו לראשונה יהודי שבא לחיות בין הגויים ומצליח לעלות לגדולה דווקא ביניהם. (פרק לט, א – ז).

בסיפור על אשת פוטיפר, נשים לב לנימוקיו של יוסף כאשר הוא אינו נענה לה: (שם, ח-ט). הנימוקים של יוסף בדחותו את האשה הנואפת, הם מוסריים לגמרי ולא לאומיים. כאן גם מתחיל להופיע הרעיון שתפיסת אלוהים משותפת לכל העמים, רעיון שעובר כחוט השני בכל סיפור יוסף.

השלב הבא בהצלחותיו של יוסף הוא בבית האסורים (ל"ט, כ"א). יוסף מנהל את בית הסהר למרות שהוא נכרי. זה לא מפריע להם כלל. יוסף מתייחס אל שרי פרעה כאדם אל אדם. גם הם לא מנסים להתנשא עליו, למרות שהוא נכרי. גם בסיפור זה, שוב בולטת האוניברסליות של תפיסת האל (שם,ח).

כאשר יוסף פותר לפרעה את חלומותיו, הוא אינו חושש לנקוב בשם אלוהיו, ודבר זה אינו מעורר התנגדות אצל פרעה (והשווה זאת עם פרעה של ספר שמות, או עם התנהגות מרדכי במגילת אסתר.) (ועיין בראשית,מ"א, ט"ז, לב, ל"ח - לט)

יוסף הנכרי שזה מקרוב בא, הופך משנה למלך, מתחתן עם בת כוהן גדול מצרי ואפילו משנה את שמו מבלי לחשוש לזהותו(שם, מ – מ"ו). יוסף מציל את מצרים ואת סביבותיה (אוניברסליזם – לא דואג רק לעמו)

כאשר משפחת יוסף העניפה יורדת למצריים, פרעה קולט אותם בחמימות (שיחה עם יעקב הזקן) ובנדיבות (מז, ה), כאשר הוא מציע להם  להתיישב במצרים.

כל זה מחייב אותנו להכיר בכך שבין מחברי התנ"ך היו גם הומניסטיים אמיתיים.

תגובות  5  אהבו 

608
08/12/15

"פרשת מקץ" והאוניברסאליזם במקרא.

לצערי העולם הריאלי אינו מתנהג כך, כל אדם(במאקרו) חושב שהוא צודק תמיד,שאלוהיו הוא הוא היחיד, ושארצו היא היחידה, הנכונה, והשלטת... ומכאן נובעות כל המלחמות, כבר אמר אדם חכם אחד שהאנושות יצרה הרבה יותר...

לצערי העולם הריאלי אינו מתנהג כך, כל אדם(במאקרו) חושב שהוא צודק תמיד,שאלוהיו הוא הוא היחיד, ושארצו היא היחידה, הנכונה, והשלטת... ומכאן נובעות כל המלחמות, כבר אמר אדם חכם אחד שהאנושות יצרה הרבה יותר "מתכונים" להרג אדם מאשר מתכון ללחם....

חג שמח-יוסי

לאיתן3,

פרעה זה,היה מתירני מבחינה דתית מה עוד שפיתרון הבעיה הכלכלית של המצרים ניפתר על ידי יוסף וכך גם חלומותיו שהוא אינו מסתיר שזה בזכות אלוהיו

.יוסף,כמו יהודים רבים שהגיעו לגדולה גם ב...

לאיתן3,

פרעה זה,היה מתירני מבחינה דתית מה עוד שפיתרון הבעיה הכלכלית של המצרים ניפתר על ידי יוסף וכך גם חלומותיו שהוא אינו מסתיר שזה בזכות אלוהיו

.יוסף,כמו יהודים רבים שהגיעו לגדולה גם בארה"ב וגרים בברוקלין,עדיין שומרים על מינהגיהם ודתם.למען הצלחת משימתו הוא נושא לאשה את בת פוטיפרע.

כעת,לאחר שהוא חוזר בזיכרונו במה שארע לו,הוא מבין שאלוהיו הוא שהוביל אותו למטרה מסויימת בדרך זו.בניו חוזרים להיכלל בין שבטי ישראל,על ידי יעקב,שכניראה אינו רואה שהם נוהגים בדרכי המצרים,אף כי אמם מצריה למהדרין.אם היה רואה כך,לא היה מברכם  לפני מותו.

למרות שבני ישראל יורדים מצרימה,הם מתרכזים בארץ גושן.ולא רק מסיבות כלכליות.

איני מכחישה שמה שאמרת בקשר לאוניברסליות ישנו שם,אך לא כרעיון בולט.אנו שרואים זאת.השומרונים שעברו לגור בישראל לאחר הגלות אומרים לעזרא,ש"ככם נעבוד את ה' אלוהיכם"אבל הם המשיכו גם לעבוד את אלוהיהם.יכול להיות שזו גם תפיסתו של פרעה דאז.הסיפור מתאר את פעולתו של האל האחד,שמעניש וגומל ליוסף על פי התנהגותו.פרעה אולי מקבל את האל האחד כאחד מני רבים.

בכל אופן אנו בהחלט יכולים למצוא שם רעיונות של יהודים והתנהגותם בעולם של גויים.אגב,לא כך דניאל וחבריו.הם לא מוכנים לאכול מזון לא כשר (המילה הזו אינה קיימת שם)אלא רוצים מהמלצר רק גרעינים ופיצוחים,בלשוננו.כשדניאל פותר למלך בבל את חלומו,בעצם הוא מספר לו מה הוא חלם,גם הוא נעזר בשם ה' אלוהינו.ומלך בבל מקבל זאת.כי הוא מאמין שלכל עם יש האל שלו.

יהויכין הגולה בבבל,אוכל עם מלך בבל על שולחנו.אין הסיפור אוניברסאלי,אלא הוא בא להאדיר את המלך היהודי שזכה לכבוד מלכים.

לאיתן3 עבור יוסי רביב,

דווקא באותם הימים זה לא היה כך.רוב העמים האמינו שלכל עם וארץ אלוהים שלה.אפילו היוונים שאילצו אותנו להתיוון,האמינו באלים רבים,הם אסרו ללמוד תורה כי האמינו שזה מה שגורם ל...

לאיתן3 עבור יוסי רביב,

דווקא באותם הימים זה לא היה כך.רוב העמים האמינו שלכל עם וארץ אלוהים שלה.אפילו היוונים שאילצו אותנו להתיוון,האמינו באלים רבים,הם אסרו ללמוד תורה כי האמינו שזה מה שגורם ליהודים למרוד.במקרים אחרים הם הירשו לכל עם לעבוד את אלוהיו.

09/12/15

           לאיתן תפישתי שפרעה ראה את עצמו כאלוקות לי יאורי ואני עשיתיו.

           ליוסף היתה חוכמה כלכלית שנתן לו הבורא,גם בימינו ...

           לאיתן תפישתי שפרעה ראה את עצמו כאלוקות לי יאורי ואני עשיתיו.

           ליוסף היתה חוכמה כלכלית שנתן לו הבורא,גם בימינו לומדים כלכלה כלכלנים

            מיוסף.איני נכנס לוכוח חברי למרות שסבורני  שזהו סוציליזם במצרים בו הרכוש

             שייך למממשלה  והעם מקבל רק את צרכיו במזון.

            מנגד האצולה  ושליט  שחיים חיי פאר  על חשבון העם במצריים .

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
חנה ואלקנה
חנה ואלקנה – שני אנשים אצילים (שמואל, א, א)כבר כתבתי בכמה מקומות כי את הזוג הזה אני מעריץ, והם מגלמים בעיני...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה