השקר מאמת-רציונלית שממחקרי אנשי המדע !

מתמטיקה גרועה יוצרת פילוסופיה גרועה
במגמה להגיע לפשר האין סוף ניסתה הפילוסופיה להיעזר בתיאוריות מדעיות ונכשלה.
להלן, כאן כמה דוגמאות, בתחום אשליית המציאות ובתחום אישוש היפותזות והפרכתן כדי להדגיש עד כמה לא יציבים היו הכלים המדעיים בבואם לדון בבעיית האין סוף.
הפרדוכס של זנון שבגלל סתירות ברצף המספרים, הגיע למסקנה שהתנועה היא אשליה. ואם אתה נוטל את התנועה ממרכיב האין סוף, אתה מאשש את הסופי ומבטל את האין סופי.
ואם באשליה עסקינן, נחזור לקאנט שעמד נדהם מול העובדה שהמשפטים בגיאומטריה האוקלידית מתבססים על התבונה ולא על הניסיון, ולמרות זאת הם אמיתיים כאשר מכילים אותם על עולם החומר. בדומה למשפט פיתגורס המוכיח שאמיתות מסוימות נקבעות אפריורי ולא על סמך המחקר האמפירי.
הדבר לא נתן מנוח לקאנט עד שהגיע למסקנה שקיים כאן פרוש מוטעה של המציאות. בדומה לזנון שתלה את התנועה באשליה הוא טען שהאוקלידיות עוסקת באשליה. בכך שהגיע למסקנה, שהגיאומטריה האוקלידית אינה מתארת את העולם כפי שהוא לעצמו אלא כפי שהוא נראה לנו.(על מסרים מוטעים שמעבירים החושים לתודעתנו, דובר גם בפורום שלנו)
לאחר מכן באו לעולם, התיאוריות של רימן ולובצבסקי שטענו שהמרחב מעוקם ובכך השמיטו את הטענה, המובאת האקסיומה החמישית, בדבר שני קוים מקבילים שאינם נפגשים לעולם.
מכאן יוצא שהתיאוריה על עקמימות המרחב סותרת את הדעה שאנו יכולים לדעת אפריורי ובדיקנות מושלמת את היחסים המרחביים השוררים בעולם החומר!
ואז בא ראסל וקבע שאם העקמימות קבועה קבועה, האקסיומת האוקלודיות לא מתבטלות כל עוד מידת העקמימות שלו אינה משתנה. על סמך קביעות זו אנו יכולים לחזור לתיאוריות המבוססות על אקסיומות וגישה אפריורית.
גישה זו הופרכה בתורת היחסיות של איינשטיין הקובעת שהעקמימות כן משתנה בהתאם לכוח הכבידה.
ולבסוף התפרסמה עבודתו של המתמטיקאי הדגול פיאנו, שהתבססה על חמשת האקסיומות המפורסמות שלו, ובהכרח החזירו את אוקלידס ופיתגורס לתמונה.(גם עבודותיהם של קנטור וורשטראוס תרמו לחזרה זו)
המסקנה: בוקה ומבולקה, שהביאו את ראסל לטעון שמתמטיקה גרועה יוצרת פילוסופיה גרועה.
ודאי ידוע לך, שלפי פופר אישוש של תיאוריה מדעית הוא זמני, ופרדיגמות תשלוטנה בכיפה עד שהן תופרכנה. (לא אתפלא אם בבוא הזמן יתגלו בקיעים גם בתיאורית המפץ, (שאגב מאששת את האין סוף, משנקבע שהיא לא תקרוס למצבה הקודם).
עמנואל הלפרין
* * *
השקר מאמת-רציונלית שממחקרי אנשי המדע !
בחברה המערבית המודרנית, מקובל להתייחס למחקר המדעי כאל
מקור לגילוי האמת העובדתית על העולם. לדוגמה, התיאורים
המדעיים של היווצרות היקום נחשבים "אמיתיים" יותר מאשר תיאורי
בריאה דתיים או תיאוריות מיסטיות. על מה מבוססת האמונה הזו
באמיתות המדע? לכאורה, התשובה פשוטה: התגליות המדעיות הן
אמת משום שהן מבוססות על שיקולים לוגיים-רציונליים ועל מבחן
הניסוי. אולם התבוננות מעמיקה יותר מגלה תמונה מורכבת בהרבה.
תיאוריות מדעיות רבות שהיו מקובלות במהלך המאות הקודמות
ננטשו והוכרזו כ"לא אמת", למרות שברגע מסויים היה נדמה שהן
תוצאה הכרחית של שיקולים רציונליים ותוצאות ניסויים. פירוש הדבר
הוא שהשיטה המדעית אינה מובילה בהכרח לאמת, והיא יכולה
להוביל גם לדברים שאחר כך יתגלו כלא אמיתיים.
ד"ר יואב בן-דב
המכון להיסטוריה של המדעים
אוניברסיטת תל אביב
וכנאמר מהאלוהים בברית החדשה דרך הדמות הספרותית ישוע:
הִזָּהֲרוּ שֶׁאִישׁ לא יוֹלִיךְ אֶתְכֶם שׁוֹלָל בְּפִילוֹסוֹפְיָה
וּבְתַעְתּוּעֵי הֶבֶל עַל־פִּי מָסוֹרוֹת שֶׁל בְּנֵי אָדָם עַל־פִּי עִקְּרֵי הָעוֹלָם
וְלא עַל־פִּי הַמָּשִׁיחַ.
כתובות אינטרנט מצורפות:
http://cafe.themarker.com/post/1966727/
מֵשִׁיב חֲכָמִים אָחוֹר וְדַעְתָּם יְסַֹכֵּל:
מֵקִים דְּבַר עַבְדּוֹ וַעֲצַת מַלְאָכָיו יַשְׁלִים
כֵּן אֶעֱשֶׂה לְמַעַן עֲבָדַי לְבִלְתִּי הַשְׁחִית הַכֹּל: - ישעיה
וואו. גלשנובין שירים וסיפורים ודחסנו גם כמה תאוריות על השלום שיגיע עם עלי זית בפי נערה תמהשתנהל מו"מ עם מחבל אכזר נושא סכינים ואקדח במותניו. עשינו אתנחתא לת...
וואו. גלשנובין שירים וסיפורים ודחסנו גם כמה תאוריות על השלום שיגיע עם עלי זית בפי נערה תמהשתנהל מו"מ עם מחבל אכזר נושא סכינים ואקדח במותניו. עשינו אתנחתא לתת לקברניטי המשק עצות כיצד לנהל את המדינה הצבא והכלכלה. נגענו בכל נושא כולל באלו שמתנגשים ביניהם כשהאחד אוחז בציצית והאחר אוחז באקסיומה לא מובנת שעל פיה צריכים להתנהל הענינים. אולם בתוך המערכת הזו של עיסוק בזוטות , מצאנו פתאום את עצמנו שקועים בקריאה וניסיון הבנה של תורה עלומה. על אשליות המציאות על אישוש היפוטזות והפרכתן ועל תאוריות שתפסו להן חזקה ומאוחר יותר הופרכו. . לאדיוטות כמונו שעוסקים במה שאנו מרגישים וחשים ויכולים להוכיח שהרגשות ואמיתיות והמרחב שניראה לנו הוא מוגדר וברור, קשה ליפול לתוך תורה שמקומה הוא בין החוקרים ואנשי המקצוע בעיקר אנשי הרוח. . חחח רציתי שמה שכתבתי יחשב כפליטון ,אבל לא . הוא חשוב ועמוק מכדי שניתעלם ממנו. היה טוב אילו יכולנו לקבל תאור המתאים להדיוטות כמונו ולא למדענים.
תודה שהבאת לנו הצצה אל נושא חשוב ומעניין.
ליעקב גרשון ---על תגובתך ל''בלוג' של בן עמי שטיינוורף,
בעוד אני מחפשת מילים כדי להגיב על כתיבתו של בן עמי, ...
ליעקב גרשון ---על תגובתך ל''בלוג' של בן עמי שטיינוורף,
בעוד אני מחפשת מילים כדי להגיב על כתיבתו של בן עמי, ראיתי וקראתי את תגובתך
ואני מזדהה עם תוכנה... אז שווב תודה לך!
ולבן עמי שטיינוורף, זכותך לכתוב את ועל מחשבותיך, רגשותיך וודעותיך... אך יש קושי
לרוב הקוראים להבין ולהגיב על הדברים. שיהיה לכולנו המשך יום טוב מעליזה.
לבן עמי,
האם רצית לומר שאם אומרים על תאוריה שהיא הוכחה מדעית-שאין זה אומר שזהנכון?לא הבנתי ,אם לא זה הדבר,מה רצית לומר בכל הדוגמאות האלה.אולי כדאי שאם תביא צרופים כאלה,שתכתב בהתחלה מה אתה רוצ...
לבן עמי,
האם רצית לומר שאם אומרים על תאוריה שהיא הוכחה מדעית-שאין זה אומר שזהנכון?לא הבנתי ,אם לא זה הדבר,מה רצית לומר בכל הדוגמאות האלה.אולי כדאי שאם תביא צרופים כאלה,שתכתב בהתחלה מה אתה רוצה להוכיח ותסכם בסוף.כי ממש לא בררור לי במה דברים אמורים ולמה זה קשור.