האדם המסמל ?!!

האדם המסמל ?!!

קסירר כתב (בספרו 'מסה על האדם') - כי ראוי לקרוא לאדם 'האדם המסמל'.
 
השם 'הומו ספינס' (האדם התבוני) הוא תיאור של תכונה, של מצב נתון, קיים. הסימול, לעומת זאת, הוא תנועה, היא הצבת אתגרים משתנים לרוח האדם, וקריאה להתפתחות.
כל השינויים הגדולי שבעולם התחילו מרעיון דמיוני-סמלי, שלא היה קשור למציאות של אותו זמן. והנה, לאט לאט הרעיון התחיל לעשות את שלו, להזיז, להניע, עד שכיום זה נעשה למובן מאליו. קסירר משתמש בדוגמא של רעיון המדינה של אפלטון, שבזמנו נשמע הזוי...
כלומר, הדגש הוא על המקום של האדם בקביעת מימוש יכולותיו. והטענה של קסירר היא, שהסמלים, ויכולת הסימול בכלל - היא גורם מפתח במימוש תכונתו הבסיסית, כיצור תבוני.
התבונה - כבודה במקומה מונח. השאלה מה עושים איתה, לאן מובילים איתה.
ועם יד על הלב - התבונה הובילה את האדם להשגים טכנולוגיים מדהימים (כמו עצם היכולת לקרוא כאן על גלי האתר).
אבל בתחום של אדם לאדם, אדם לטבע, אדם לעצמו - יש עוד מה לשפר.
זכורה לי אימרה מנערותי, כשהיו יומני שנה, ובתחתית כל עמוד היתה אימרת חכמה:"בני אדם אל קצה עולם שלחו רקיטה, אך בדרך אל עצמם עשו רק קטע". הרשים אותי אז, ועד היום כנראה שזה מפעיל אותי. ולא בכיוון הרקיטה...
ובעקבות קסירר - נראה שתחום הסמל עשוי להיות פורה בכיוון זה של העשרת העולם הרוחני של האדם.
הצד השני של הענין, הוא לא רק יצירה של סמלים, אלא גם היכולת לקלוט אותם. וכמו שאמרנו בפוסטים קודמים, הקליטה היא באיכות אחרת כשמדובר בסמל שפונה אל החוויה, לעומת אמירה שכלתנית, שמסתובבת לה בראש, ולא תמיד מביאה לפעולה ממשית.

תגובות  3  אהבו 

683
למאיר חרמון, מבלי שקראתי דברי קסירר,חשבתי להיפך,למשל קדם הרעיון של היינג   והיאנג  ורק אחר כך ציירו את הסמל שבתמונה שלך שמסמל גם את האינסוף של היינג וניאנג בעולם,בטבע  באדםכך חשבתי.אבל...
למאיר חרמון,

מבלי שקראתי דברי קסירר,חשבתי להיפך,למשל קדם הרעיון של היינג   והיאנג  ורק אחר כך ציירו את הסמל שבתמונה שלך שמסמל גם את האינסוף של היינג וניאנג בעולם,בטבע  באדםכך חשבתי.אבל אולי היה קודם הסמל הזה?

בטוח שמשהו לא הבנתי כאן אם אכן נכונה הסברה של קסירר.
איזה כיף לחשוב מחדש, בגלל התגובות. הסמל שבתמונה, במקרה זה החיבור וההשלמה בין הזכרי והנקבי בתרבויות המזרח, כמובן שקיבל את צורתו אחרי שהרעיון הזה היה בתרבות שם. הוא נעשה בעקבות הרעיון, ומצד שני מוסיף ע...
איזה כיף לחשוב מחדש, בגלל התגובות.

הסמל שבתמונה, במקרה זה החיבור וההשלמה בין הזכרי והנקבי בתרבויות המזרח, כמובן שקיבל את צורתו אחרי שהרעיון הזה היה בתרבות שם. הוא נעשה בעקבות הרעיון, ומצד שני מוסיף עוד מימד לרעיון. אבל שניהם יחד משרתים אותה מטרה - להוביל את רוח האדם קדימה. הסמל הוא גם הרעיון עצמו, וגגם הצורה החזותית שניתנה לו.

וזה תפקיד הסמלים., להצביע קדימה ולהוביל.

אגב, לא חושב שאפשר להגיד 'נכון' או 'לא נכון'. לגבי דיעה של מישהו. קסירר הוסיף לנו עוד מבט על רוח האדם, ומי שזה מדבר אליו ומוסיף להבנה שלו את העולם - מצוין. זה לא בא כנגד רעיונות אחרים.
למאיר חרמון,

תודה על תגובתך.היינג והייאנג הם הפכים שהם גם הזכר והנקבה שבציור ההפכים משלימים זה את זה.מילים אלה באות להשלים את דברי.

מקבלת דבריך.
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ירושלמים - יום ראשון. תל אביבים - שלישי.
נצא לדרך בשבוע הקרוב. בואו למפגש פתוח ! הקורס "עיון בתנ"ך בדרך הסמל", נתחיל בירושלים ביום ראשון, במרכז תרבות עמים, עמק רפאים 12, 10.00-12.00. ובתל אביב יום שלישי, מרכז אום, יצחק שדה 29 (קרוב...
לקריאת הפוסט
מה שיעקב (אבינו) גילה לי בסוד...
מה יעקב (אבינו) גילה לי בסוד...גילוי שנתן השראה להבנה מחודשת של חיי.המסע שלי לא התחיל ביעקב. גם לא בדמות אחרת.הוא התחיל בגילוי האפשרות, שאפשר בכלל להקשיב לסודות שמבצבצים בינות למילים שבסיפורים.אל...
לקריאת הפוסט
הקורס: "עיון בתנ"ך בדרך הסמל". בירושלים, בתל אביב ובמודיעין
"עיון בתנ"ך – דרך הסמל". קורס שנתי, מחדש ומאתגר, ייפתח בספטמבר - בירושלים,בתל אביב ובמודיעין.התנ"ך השפיע בצורה עמוקה ביותר על עולמנו. בקורס נתמקד בעובדה כי התנ"ך מדבר אלינו גם באמצעות הסמלים...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה