מוטקה > בלוגים > דרך הסמל - מאיר חרמון > עולם הסמלים - ותורת המשחק

עולם הסמלים - ותורת המשחק

עולם הסמלים - ותורת המשחק
האדם המשחק
זהו שמו של הספר המרתק של יוהאן הויזינחה. עולמנו בנוי משכבות של משחק. כתינוקות אנו משחקים, כאימון, ולשם רכישת מיומנויות - לקראת חיינו הבוגרים. כילדים אנו משחקים, כשיקוף של ה'עולם האמיתי'. כמתבגרים אנו משחקים, כאילו המשחק ותוצאתו הם העולם האמיתי. כמבוגרים - מערכות שלימות בחיינו מתנהלות כמשחק. הויזינחה מציין כדוגמא את גלימות השופטים, כמשקפות את הרעיון העמוק כי "העולם הוא במה". צבא, משמרות המלוכה, סדרי השלטון, קוקטיילים ופוליטיקה, בחירות ופריימריז - ניתן בהחלט למצוא בהם יסודות תיאטרליים של משחק.
באיזו רמה מסתיים המשחק ? מתי מתחיל 'העולם האמיתי' ? - אריסטו סובר שזה קורה באינסוף. (ראו גם את ספרו של אורי רפ, "עולמו של המשחק", בהוצאת האוניברסיטה המשודרת.) כלומר, העולם בנוי משכבות של משחק, כשמשחק ברמה אחת משמש בסיס ואימון למשחק ברמה גבוהה יותר.
האם הדבר מוריד בערך ההתנהלות של המציאות ? האם אין היא 'רצינית' מספיק ? - להיפך, אומרים לנו. משחק כשלעצמו הוא הרמה הגבוהה ביותר של העשיה. בלי ציפיה לרווח ולתגמול. משחק לשם המשחק. לשחק את המשחק הכי טוב שאפשר. לשם השכלול והמצוינות כשלעצמם. לשם הפקת המיטב מתוכנו.
המשחק ודרך הסמל
לשם מה הובא עיקרון המשחק כאן, כשהמדובר הוא בדרך הסמל ?
דרך הסמל דומה לעיקרון המשחק. השימוש בסמל הוא בכדי להצביע על רמה גבוהה יותר מהקיימת. ושם, משמוצה הסמל - ניתן, ורצוי, להפגש בסמל מאיכות גבוהה יותר, מקיפה יותר. וכן הלאה. שהרי, התהליך הרוחני אינו מגיע לסיומו. כסמל מסוים - רצוי מאוד לא לשמר אותו ולהתקבע אליו. אך כתהליך, כדרך הסמל - זהו עיקרון של חיות וחיוניות, שאינה מתמצה לעולם. הסמל, לעולם, משרת מטרה שמעבר לו. בדומה למשחק : משחק מסוים מתחיל לשעמם לאחר זמן, הוא כבר אינו משרת מטרה שמעבר לו, מטרת משחק לשם המשחק, אלא הופך למסורת מימסדית מקובעת. המשחק, וכך גם הסמל, הם הרוח, המפיחה חיות במציאות הטבעית.
ואולי כך ניתן גם להבין את הפסוק בתהלים "לויתן זה יצרת לשחק בו".
תגובות  7  אהבו 

1129
למאיר חרמון, הייתי מבינה יותר על הסמל כפי שכתבת כאן,(בעניין המשחק הבנתי)לוא היית מביא דוגמאות.אני חושבת בעצמי על דוגמאות ואיני מצליחה.למשל נושא משא ומתן,או נושא מריבה בין בעל לאשתו או להיפך האהבה בינ...
למאיר חרמון,

הייתי מבינה יותר על הסמל כפי שכתבת כאן,(בעניין המשחק הבנתי)לוא היית מביא דוגמאות.אני חושבת בעצמי על דוגמאות ואיני מצליחה.למשל נושא משא ומתן,או נושא מריבה בין בעל לאשתו או להיפך האהבה ביניהם,איך היא מישתלבת בסמל או איך הם חיים אתז  ה בסמל או שבכלל דברים אלה אינם קשורים,אבל אתה הרי טוען,,בצדק ברוב המיקרים,,לעניות דעתי,שאנו חיים בסמלים ואחר כך זונחים אותם.

אלה אינן שאלות מתגרות,חלילה,אלא שרוצות להבין.

הרי דבריך לגמרי מופשטים
בקר טוב טובה. את צודקת לגמרי שהדברים כתובים בצורה מופשטת, וחייבים דוגמאות בשביל להמחיש. אז בעולם המשחק, המשחקים 'עולים בדרגה' כל הזמן. תינוק משחק במשחקים ברמה שלו, אח"כ ילד משחק במשחקים...
בקר טוב טובה.

את צודקת לגמרי שהדברים כתובים בצורה מופשטת, וחייבים דוגמאות בשביל להמחיש.

אז בעולם המשחק, המשחקים 'עולים בדרגה' כל הזמן. תינוק משחק במשחקים ברמה שלו, אח"כ ילד משחק במשחקים אחרים, נער ונערה משחקים אחרת, והמשחקים של המבוגרים הם בכלל... אבל - בכולם משותף אותו העיקרון של משחק. ללמוד כל הזמן איך לשפר את היכולת, את ההבנה, את השותפות עם האחרים, וכו'.

בסמלים זה אותו דבר. יש סמלים פשוטים, ביומיום הרגיל, בשיחה, בדיבור על מישהו אחר, ברצון להסביר משהו. כשאנחנו אומרים 'זה כמו...'. בדוגמא שהבאת, אהבה, אומרים 'הם כמו זוג יונים', או להיפך 'הם נהיו נחשים'. לגבי קבוצות שלמות אומרים הם 'צדיקים', או להיפך 'סוטים'. 'מלח הארץ' או 'עוכרי העם'. הם יביאו 'מלכות שמים', או להיפך, הם פשוט 'גיהינם'. 

גם כאן, בדיוק באותו אופן, יש רמות שונות של שימוש בסמלים, וגם כאן, יש עיקרון משותף לכל הרמות האלו: הסמל רוצה לספר משהו על המצב הקיים- כדי לשפר אותו, לשנות אותו במשהו. 

קראתי לזה באחד הפוסטים הקודמים - 'סולם רשת', כשהתיאור של זה 'גבוה מעל גבוה'.

מי שמעונין לקרוא בצורה יותר ברורה ומפורטת יקרא באתר שלי www.ssymbolpath.co.il , במאמר 'מידרג של סמלים'. איך הסמלים 'עולים בדרגה', משימוש בשפה יומיומית, דרך ביטויים מורכבים יותר, דרך סמלים וחפצים רוחניים, ועד זמנים מקודשים ומקומות מקודשים. כולם פועלים סביב אותו עיקרון: להצביע על רמה גבוהה יותר מאשר המצב המציאותי כרגע.

אבל, אני חוזר להתחלה, זה באמת קצת מופשט, וכדאי 'לחזור לקרקע'. ואשתדל בפוסטים הבאים לדבר פשוט על סמלים קונקרטיים, בייחוד מעולם התנ"ך. שבת שלום
דבר נוסף, כשאהוב אומר לאהובתו 'יונתי תמתי', אחרי תקופת-מה זה כבר לא 'עובד'. הם יבקשו דימויים-סמלים אחרים לתאר את אהבתם, אם היא חיה ונושמת. 'יונתי' כבר יהיה משהו תפל, שיגרום נזק...
דבר נוסף, כשאהוב אומר לאהובתו 'יונתי תמתי', אחרי תקופת-מה זה כבר לא 'עובד'. הם יבקשו דימויים-סמלים אחרים לתאר את אהבתם, אם היא חיה ונושמת. 'יונתי' כבר יהיה משהו תפל, שיגרום נזק יותר מאשר תועלת...

כך שמשהו חי דורש גם חיות בסמלים שמעצימים אותו. כך שהסמל, באותו אופן כמו המשחק, דורש התחדשות ועליית מדרגה, בדיוק כמו אותה אהבה עצמה... שבת של מנוחה והשלמה.
למאיר חרמון, תודה על ההסבר.קראתי,הבנתי על קצה המזלג.למעשה בהסבר שלך השתמשת בדימויים.האם דימוי הוא סמל? כדי שאהיה מובנת,אם עדיין לא-האהוב מדמה את זוגתו ליונה תמה.ואתה אומר שזה סמל,היונה ותכונותיה מסמ...
למאיר חרמון,

תודה על ההסבר.קראתי,הבנתי על קצה המזלג.למעשה בהסבר שלך השתמשת בדימויים.האם דימוי הוא סמל?

כדי שאהיה מובנת,אם עדיין לא-האהוב מדמה את זוגתו ליונה תמה.ואתה אומר שזה סמל,היונה ותכונותיה מסמלות את האהובה.(אני אהבתי יותר את הדימוי"לסוסתי בריכבי פרעה דימיתיך רעייתי"אבל אני משוגעת על סוסים)
לטובה, שבוע מצוין. עצם העובדה שלאוהב יש העדפה לדימוי כזה, ולא אחר, ולמישהו אחר תהיה העדפה אחרת - זה אומר שהוא מנסה להביע הכי טוב את מה שבליבו. כלומר, הוא משתמש באמצעי, בסמל, כדי להביע את היחס שלו לאה...
לטובה, שבוע מצוין.

עצם העובדה שלאוהב יש העדפה לדימוי כזה, ולא אחר, ולמישהו אחר תהיה העדפה אחרת - זה אומר שהוא מנסה להביע הכי טוב את מה שבליבו. כלומר, הוא משתמש באמצעי, בסמל, כדי להביע את היחס שלו לאהובתו. (ולהיפך...).

'דימוי' זה משהו טכני, אבל הבעת הרגש, והרצון שטמון בה, שהרגש יגיע לאהובה, זה יותר מלהשתמש בסתם דימוי. ולכן, היות והרגש מתפתח, משתנה, עומד בפני מכשולים ואתגרים, הרצון לסמל את היחס ביניהם בצורה הכי טובה גורם להחלפת הדימוים ולהתחדשותם.

אז תודה, בפוסט הבא ארחיב בשאלה 'מהו סמל'. כשהכוונה היא שלא מדובר כאן בבלוג על תחום ספרותי, בזה אני לא מומחה, אלא במהותו של הכח של הסמל. כלומר, בפעולתו עלינו. בדוגמא שהבאת: האם באמת מצליח האוהב 'להגיע' לאהובתו. אז זאת לא הגדרה טכנית, אם זה סמל או לא, אלא שאלה מהחיים: האם הסמל עושה את פעולתו או לא.
אני חושב שכל חיינו מלווים בסמלים. מהפירסומת בטלויזיה בסרט המוצג בקונוע ואף בדברים הניראים לנו זניכים ביותר. לפעמים הסמלים משפיעים לנו על התת מודע גם ללא ידיעה או הקרה של למל מסיים ושיוכו לפרוש מסויים....
אני חושב שכל חיינו מלווים בסמלים. מהפירסומת בטלויזיה בסרט המוצג בקונוע ואף בדברים הניראים לנו זניכים ביותר. לפעמים הסמלים משפיעים לנו על התת מודע גם ללא ידיעה או הקרה של למל מסיים ושיוכו לפרוש מסויים.אני חושב שתפיסת סמל כזה או אחר קשורה לאופן שבו מציגים לנו אותו.וליפעמים אנו חושבים שהסמלים מיצגים משהו אחד אך במקור הם מיצגים משהו אחר לגמרי. הכוחמה היא לדעת לזהות את הסמלים ולשייך אותם לתקופות שונות בהסטוריה האנושית והכי חשוב לא לשנות את המשמעות שלהם.
לאלי שלום כתבת מעניין מאוד. ואני מסכים עם זה אבל בתוך התרכובת הזאת של הסמלים, שזה אוקינוס בלי סוף, אני ניסיתי לראות תחום מסוים, וזה לא כ"כ המקור של הסמלים, אלא המטרה שלהם, איך הם פועלים עלינו, ...
לאלי שלום

כתבת מעניין מאוד. ואני מסכים עם זה

אבל בתוך התרכובת הזאת של הסמלים, שזה אוקינוס בלי סוף, אני ניסיתי לראות תחום מסוים, וזה לא כ"כ המקור של הסמלים, אלא המטרה שלהם, איך הם פועלים עלינו, והאם הם עושים את זה טוב, או פחות טוב, או בכלל כוונתם שלילית.

בסיכומו של דבר, אם תקרא בפוסטים האחרים, מכל התסבוכת הלכתי יותר בכיוון של סמלים בתנ"ך, ושם להפתעתי מצאתי שיטתיות ודרך פעולה. ועל כך כתבתי ספר שמדגים איך זה עובד.

אגלה לך בסוד שהתחלתי עכשיו לכתוב ספר מקיף יותר על השיטתיות הזו, שלדעתי יש פוטנציאל גדול בכך, לקרוא אחרת בתנ"ך.

תודה על המשוב, זה מאתגר
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ירושלמים - יום ראשון. תל אביבים - שלישי.
נצא לדרך בשבוע הקרוב. בואו למפגש פתוח ! הקורס "עיון בתנ"ך בדרך הסמל", נתחיל בירושלים ביום ראשון, במרכז תרבות עמים, עמק רפאים 12, 10.00-12.00. ובתל אביב יום שלישי, מרכז אום, יצחק שדה 29 (קרוב...
לקריאת הפוסט
מה שיעקב (אבינו) גילה לי בסוד...
מה יעקב (אבינו) גילה לי בסוד...גילוי שנתן השראה להבנה מחודשת של חיי.המסע שלי לא התחיל ביעקב. גם לא בדמות אחרת.הוא התחיל בגילוי האפשרות, שאפשר בכלל להקשיב לסודות שמבצבצים בינות למילים שבסיפורים.אל...
לקריאת הפוסט
הקורס: "עיון בתנ"ך בדרך הסמל". בירושלים, בתל אביב ובמודיעין
"עיון בתנ"ך – דרך הסמל". קורס שנתי, מחדש ומאתגר, ייפתח בספטמבר - בירושלים,בתל אביב ובמודיעין.התנ"ך השפיע בצורה עמוקה ביותר על עולמנו. בקורס נתמקד בעובדה כי התנ"ך מדבר אלינו גם באמצעות הסמלים...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה