תלותיות לפרשת שמות

השבת אנחנו מתחילים ספר חדש, לכאורה הספר היה אמור להתחיל משפט חדש, אבל מי ששם לב מיד רואה שהאות הראשונה בספר שמות היא "ו" החיבור.
חז"ל היו ערים לכך וכתבו מדרש שמשווה בין הפסוק בפרשתנו לפסוק "אלה תולדות השמיים והארץ בהבראם" (בבראשית ב 4 ) לעומת זאת אצלנו כתוב: "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצריימה"(שמות א 1 ) חז"ל אומרים לנו שפסוקים בתורה שיש "ו" אז מוסיפים על הפסוקים הראשונים ובפסוקים שאין "ו" מוותרים על הפסוקים הראשונים.
מה בעצם חז"ל רוצים להגיד לנו בדרשה הזו? אני רוצה להציע שבסיפור הבריאה, חשוב לתורה לספר לנו על הבריאה אך אין קשר תלותי בין בריאת העולם לבריאת האנושות, ברור שהאדם לא יכול להתקיים ללא העולם אבל זה לא משפיע על האדם. בניגוד לזה ספר שמות בא לאחר סיפורי האבות, וכאן חז"ל רוצים להגיד: ספר בראשית הוא ספר של סיפורי חיים שממנו צריך ללמוד איך להתנהג, לעומתו ספר שמות הוא ספר של חוקים שבונים חברה ועם. את החברה ועם אפשר לבנות רק אם האדם יודע להתנהג במסגרת המשפחתית, וכן אדם שלא יודע להתנהל בדרך ארץ לא יוכל לקיים את חוקי התורה שבונים את העם.
אמיתי בן אהרון
בוגר תואר שני בתלמוד בר אילן
מרצה לסיפורי חז"ל