חוויית הסליחה

חוויית הסליחה
זה קרה לפני שמונה שנים. אני הייתי עורך העלון והוא היה מרכז הייצור במפעל, מרכז צוות שינוי, מרכז הקליטה וחבר מזכירות, וחבר של המזכיר.
יום אחד הוא הזמין אותי למשרדו, כי לטענתו לא דייקתי בראיון שפירסמתי בעלון.
התיישבתי מולו במשרד שלו במפעל. הוא אומר לי: אתה יודע שהתנגדתי לבחירתך לעורך העלון, ומכה באגרופו על השולחן. עניתי לו: אבל קיבלתי בקלפי רוב של שמונים אחוז.
השיחה נמשכה על תלונתו שהייתה מופרכת,לגמרי.
כאשר הסתתמו כל טיעוניו הוא אומר לי במפתיע: ואיך אתה מדבר אל המזכיר? אמרתי לו: אתה יודע איך המזכיר מדבר אלי?
ואז הוא אומר לי - צא מהמשרד שלי! קמתי ויצאתי.
אני המשכתי בתפקידי והוא החרים את העלון. שנינו הפסקנו להגיד שלום זה לזה, הפסקנו לשבת במועדון בשולחנות קרובים זה לזה, וכך גם בחדר-אוכל. אני שנאתי אותו בכל ליבי כי הרגשתי שהוא השפיל אותי.
עברו 7 שנים ואני הרגשתי שהברוגז הזה כבר לא במקום. והנה לפני הרצאה, ביום הכיפורים, בתו הנכה התיישבה לידי והוא התיישב בסמוך לה. אני ידעתי שהוא בא ממשפחה מסורתית, וזאת הזדמנות להתפייס . נעמדתי מול כסאו ואמרתי לו : נמאס לי מהברוגז שלנו. הוא ענה לי: גם לי נמאס .
לחצנו ידיים. כל השנאה והכעס התנדפו מליבי. מאז עברה שנה. לא הפכנו לידידי נפש, אבל אומרים שלום זה לזה, יושבים בשולחנות סמוכים וגם אשתי נשמה לרווחה, כי בקיבוץ סכסוך כזה משפיע גם על המשפחות.
איתן, 26.03.17
זה קרה לפני שמונה שנים. אני הייתי עורך העלון והוא היה מרכז הייצור במפעל, מרכז צוות שינוי, מרכז הקליטה וחבר מזכירות, וחבר של המזכיר.
יום אחד הוא הזמין אותי למשרדו, כי לטענתו לא דייקתי בראיון שפירסמתי בעלון.
התיישבתי מולו במשרד שלו במפעל. הוא אומר לי: אתה יודע שהתנגדתי לבחירתך לעורך העלון, ומכה באגרופו על השולחן. עניתי לו: אבל קיבלתי בקלפי רוב של שמונים אחוז.
השיחה נמשכה על תלונתו שהייתה מופרכת,לגמרי.
כאשר הסתתמו כל טיעוניו הוא אומר לי במפתיע: ואיך אתה מדבר אל המזכיר? אמרתי לו: אתה יודע איך המזכיר מדבר אלי?
ואז הוא אומר לי - צא מהמשרד שלי! קמתי ויצאתי.
אני המשכתי בתפקידי והוא החרים את העלון. שנינו הפסקנו להגיד שלום זה לזה, הפסקנו לשבת במועדון בשולחנות קרובים זה לזה, וכך גם בחדר-אוכל. אני שנאתי אותו בכל ליבי כי הרגשתי שהוא השפיל אותי.
עברו 7 שנים ואני הרגשתי שהברוגז הזה כבר לא במקום. והנה לפני הרצאה, ביום הכיפורים, בתו הנכה התיישבה לידי והוא התיישב בסמוך לה. אני ידעתי שהוא בא ממשפחה מסורתית, וזאת הזדמנות להתפייס . נעמדתי מול כסאו ואמרתי לו : נמאס לי מהברוגז שלנו. הוא ענה לי: גם לי נמאס .
לחצנו ידיים. כל השנאה והכעס התנדפו מליבי. מאז עברה שנה. לא הפכנו לידידי נפש, אבל אומרים שלום זה לזה, יושבים בשולחנות סמוכים וגם אשתי נשמה לרווחה, כי בקיבוץ סכסוך כזה משפיע גם על המשפחות.
איתן, 26.03.17
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
חנה ואלקנה
חנה ואלקנה – שני אנשים אצילים (שמואל, א, א)כבר כתבתי בכמה מקומות כי את הזוג הזה אני מעריץ, והם מגלמים בעיני...
לקריאת הפוסט
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות
אם תקרא גם את סיפורי הקודם תבין שנושא כאן הוא לא ריב כזה או אחר, אלא היכולת לסלוח לאדם שפגע בך. נדמה לי שהחמצת את התובנה הזו. השאלה שעניינה אותי בשני סיפורים אלו היא האם בכלל אפשרית סליחה מלאה לאחרשנים של שנאה.
עניין אחר שאני חולק עליך הוא שכאן לא מדובר על ריב שטותי כמו בדוגמת המקלט שהבאת. בשני הסיפורים הגיבור סבל מפגיעה אמיתית בכבודו ומהשפלה. יתר על-כן, בסיפור האחרון הגיבור נאבק על חופש העתונות בקיבוצו, כלומר על משהו מאד ערכי.
לכן נושא כתיבתי הפעם הוא מורכב וצריך להגדיר אותו במדוייק. הוא אינו קשור כלל בכך שהוא מתרחש במקום ובחברה קטנים. בסיפור הראשון זה בכלל לא קשור למקום מסויים.
בסיכום, שוב אני רוצה להדגיש כי נושא שני הסיפורים היה הסליחה, והיכולת לסלוח.
כל טוב
מה זה כבוד פגוע האם אתה חושב שכבודו של דודי לא נפגע מכך שאחותו הצעירה ממרה את פיו ולא קונה פילפס כי כך עלה בדעתו, כבוד הוא מוח יחסי ואתה בסיפורך כותב שהסליחה הייתה מוגבלת טענת שאתה מעתה תפנה אליו וגם תשב בסביבתו אבל הסליחה לא מלאה,את סיפורך הראשון לא קראתי, כעסים נובעים מהרבה אגו, וחבל, יש אנשים עם יכולת לסלוח ויש שלא, ביום כיפר אחת לשנה הולכים לבית כנסת למען בקשת סליחה ומחילה מכל אלה שהעלבנו ניצלנו ריכלנו, השאלה שאני שואל האם אתה יכול לסלוח ולהבליג לשכח,חופש עיתנות ככל שיהיה לפעמים פוגע באחר ואם יש לך מידע שמביך חבר אחר האם לא תשקול שנית? תראה מה עשיתם הלא בגלל אגו טמטום אידיוטיזם חציתם קיבוצים לשניים משפחות לשניים.אני הבנתי את המצוקה, קראתי בעבר פוסטים שלך,אחי הצעיר למד לסלוח למד לאהוב, אני מציע לך ברצינות שב עם אותו חבר על כוס קפה או בירה תפתחו את הדברים הסליחה תהייה מושלמת תרגיש הקלה תרחיק מעצמל בעיות לב, אוליי תבין שטעית ובא לציון גואל ונחת בעמקים,
לא רוויתי נחת מתגובתך האחרונה, ועצותיך לא נכונות בעיני, אם כי אני בטוח שאתה מתכוון לטוב:
א. כשאדם כותב סיפור צריך להתייחס אליו כסיפור ולא כאל ביוגרפיה. יש להתייחס אל הנושא, אל הקונפלליקט, אל דרך הכתיבה, אל הדמויות ואל השאלה האם הוא הצליח להעביר את המסר.שלו.
ב. אין מקום לייעוץ לכותב מה לעשות. לא נתבקשת לכך, ואולי חלק גדול מומצא.
ד. אתה באמת מכיר את הכותב, את הדמויות בסיפור, את הסיטואציות במלואה שאתה יכול לתת עצות? ואולי הכותב מצא כבר את נקודת האיזון שבה הוא מרגיש טוב, ועצותיך רק יקלקלו?
ה. תהליך הסליחה מלווה בשכחת מה שהיה ולא בהתעסקות עם העבר. פותחים דף חדש.
בסיכום, לדעתי כאשר חבר כותב סיפור, וגם אם הוא נראה לך אוטוביוגרפי, רצוי לו לתת לו עצות. הוא לא מיקש זאת מידך. במקום זה רצוי להתייחס אל הסיפור מבחינה ספרותית, נואז גם אתה תוכל לכתוב על אותו נושא סיפורים משלך. מחכה לקרוא סיפור משלך על נושא הסליחה.
כל טוב,
איתן