סיפור תמים שסיפר יותם, הלא כל כך קטן, על עצים

פעם,לפני שנים רבות,העצים רצו מלך.באו לזית וביקשו אותו למלוך עליהם.ענה להם הזית:השתגעתם?!אין לי מה לעשות בחיים?לכו טפסו על עץ אחר.הלכו לתאנה,לגפן וכל הצמחים הירוקים והמועילים האלה סרבו לשלוט על העצים האחרים,כי היו עסוקים מאד:-הזית:-להעניק שמן לאנשים ולכהנים,התאנה לתת מתיקות באמצעות הפרי המתוק שלה והגפן -לתת תירוש שבו מקדשים בעת קידוש ומשמחים לבב אנשים.
כשהעצים נואשו מלמצוא מלך בין העצים המועילים המכובדים האלה,בלית ברירה פנו לאטד והציעו לו את המלוכה.האטד לא רק הסכים,אלא אף איים עליהם אם הם לא ימהרו לממש את הצעתם,תצא ממנו אש ותשרוף את כל העצים.ואתם הרי יודעים שהאטד שיח נמוך, קוצני ואינו מביא תועלת, בעוד שהוא הציע להם לחסות בצילו,והרי לאטד אין צל.
עכשיו אתם מחייכים.ואומרים"כאילו איננו מכירים את משל יותם."נכון,אבל רציתי להזכירו לכם ולא רק כי הוא יפה, ומתאים לדבר עליו לפני טו' בשבט,אלא איני יודעת אם שמתם לב שהמשל הזה אינו אחד על אחד עם הנימשל.
מה בעצם הוא רוצה לומר,אם ננתק אותו מסיפור אבימלך?(ומשערים שלפני שהוא צץ כאן,היה זה סיפור עצמאי ידוע לכל, באותה העת)
רוצה לומר,רק בטלן חסר תועלת יסכים להיות מלך.
ומניין רעיון מוזר זה?
הבה נחזור ברברס לאביו של יותם גדעון,לאחר כל הניצחונות של גדעון,העם מציע לו למלוך,אבל גדעון מסרב.באיזה נימוק?(שופטים ח'22)"לא אמשל אני בכם,ולא ימשל בני בכם,ה' ימשל בכם"
הרעיון בימים הקדומים של המיקרא היה שה' הוא מלך.לא כמו מלך,אלא ממש.מה מלך עושה?מנהיג את העם בדרך.הנה,אלוהים מוביל את העם ביום בעמוד ענן ובלילה בעמוד אש.המלך נילחם למען העם(מפיל את חומות יריחו,מביא 10 מכות על מצרים ועוד)המלך מגן על העם-הוא הטביע את חיל פרעה בים סוף.
ועוד.מאוחר יותר גם שמואל הנביא כועס על העם שרוצה מלך כי ה' הוא המלך.ובמקורות רבים נוספים רואים את האמונה הזו.(שמא',ח',4)
בסיכום,המשל הזה,שמתאים כל כך לטו' בשבט,בעצם מדגים את הרעיון האנטי מונארכי ביותר.ואולי מציע את האפשרות שכל אדם מועיל יזרום ויבצע את התפקיד שהוא יודע לעשות טוב ביותר.מונארכיה היא סכנה לציבור.ועכשיו תאמרו"ובכל זאת בסוף נבחר מלך,תחילה שאול,ואחר כך דוד,"יש אנשים שעל מלכות דוד ממשיכים לחלום עד עצם היום הזה.
שתי הערות:שמואל במראה המקום הנ"ל,מזהיר את העם ומפרט עד כמה מסוכן להם שילטון המלוכה.
הערה שנייה,היער ועץ האלה-גרמו למות בנו האהוב של דוד,אבשלום(שמב'יח'9)
אז טוב שיש לנו כאן מורה(לשעבר) שמזכירה לנו את אותם סיפורי אגדה שבמקרא . .
אני זוכר שאריאלה (מנהלת לשעבר ביוצרת) הייתה מעלה מידי פעם את פרשת השבוע עם התאור הסיפורי. היה נחמד לעקוב אחר הפרושים ולהיזכר בסיפורים,סיפורי התנ"ך
אז ממליכים אנו ראשי ממשלה.
וילכו העם אל האטד ויצביעו עבורו......
טו בשבט תמיד מזכיר לי מעט את הזמן שהיינו הולכים עם שתילי עצים לטעת.ממש זמן ירוק.
אגב, בקשר לשמואל הנביא - הוא לא רצה את שאול כמלך ישראל לא בגלל שהוא מסוכן לשלטון, הוא המליך את דוד כי היה יפה יותר בעיניו וכו'... כך הבנתי מקריאתי בתנך.
לכן החליף אותו הנביא במצוות השם.
דוד היה רועה רחמן על הצאן ולכן מתוך,
כל אחיו נבחר להנהיג את ישראל.
כל אחיו היו גבוהים וגיבורים ולא נבחרו.
יש מנהיגים שהיו רועי צאן בעברם.