מוטקה > בלוגים > הבלוג של טובה פריש . > סיפור תמים שסיפר יותם, הלא כל כך קטן, על עצים

סיפור תמים שסיפר יותם, הלא כל כך קטן, על עצים

זהו סיפור ילדים,על עצים שרצו מלך.(שופטים,ט'8-14)שהפך למשל
סיפור תמים שסיפר  יותם, הלא כל כך קטן,     על עצים

פעם,לפני שנים רבות,העצים רצו מלך.באו לזית וביקשו אותו למלוך עליהם.ענה להם הזית:השתגעתם?!אין לי מה לעשות בחיים?לכו טפסו על עץ אחר.הלכו לתאנה,לגפן וכל הצמחים הירוקים והמועילים האלה סרבו לשלוט על העצים האחרים,כי היו עסוקים מאד:-הזית:-להעניק שמן לאנשים ולכהנים,התאנה לתת מתיקות באמצעות הפרי המתוק שלה והגפן -לתת תירוש שבו מקדשים בעת קידוש ומשמחים לבב אנשים.

כשהעצים נואשו מלמצוא מלך בין העצים המועילים המכובדים האלה,בלית ברירה פנו לאטד והציעו לו את המלוכה.האטד לא רק הסכים,אלא אף איים עליהם אם הם לא ימהרו לממש את הצעתם,תצא ממנו אש ותשרוף את כל העצים.ואתם הרי יודעים שהאטד שיח נמוך, קוצני ואינו מביא תועלת, בעוד שהוא הציע להם לחסות בצילו,והרי לאטד אין צל.

עכשיו אתם מחייכים.ואומרים"כאילו איננו מכירים את משל יותם."נכון,אבל רציתי להזכירו לכם ולא רק כי הוא יפה, ומתאים לדבר עליו לפני טו' בשבט,אלא איני יודעת אם שמתם לב שהמשל הזה אינו אחד על אחד עם הנימשל.

מה בעצם הוא רוצה לומר,אם ננתק אותו מסיפור אבימלך?(ומשערים שלפני שהוא צץ כאן,היה זה סיפור עצמאי ידוע לכל, באותה העת)

רוצה לומר,רק בטלן חסר תועלת יסכים להיות מלך.

ומניין רעיון מוזר זה?

הבה נחזור ברברס לאביו של יותם גדעון,לאחר כל הניצחונות של גדעון,העם מציע לו למלוך,אבל גדעון מסרב.באיזה נימוק?(שופטים ח'22)"לא אמשל אני בכם,ולא ימשל בני בכם,ה' ימשל בכם"

הרעיון בימים הקדומים של המיקרא היה שה' הוא מלך.לא כמו מלך,אלא ממש.מה מלך עושה?מנהיג את העם בדרך.הנה,אלוהים מוביל את העם ביום בעמוד ענן ובלילה בעמוד אש.המלך נילחם למען העם(מפיל את חומות יריחו,מביא 10 מכות על מצרים ועוד)המלך מגן על העם-הוא הטביע את חיל פרעה בים סוף.

ועוד.מאוחר יותר גם שמואל הנביא כועס על העם שרוצה מלך כי ה' הוא המלך.ובמקורות רבים נוספים רואים את האמונה הזו.(שמא',ח',4)

בסיכום,המשל הזה,שמתאים כל כך לטו' בשבט,בעצם מדגים את הרעיון האנטי מונארכי ביותר.ואולי מציע את האפשרות שכל אדם מועיל יזרום ויבצע את התפקיד שהוא יודע לעשות טוב ביותר.מונארכיה היא סכנה לציבור.ועכשיו תאמרו"ובכל זאת בסוף נבחר מלך,תחילה שאול,ואחר כך דוד,"יש אנשים שעל מלכות דוד ממשיכים לחלום עד עצם היום הזה.

שתי הערות:שמואל במראה המקום הנ"ל,מזהיר את העם ומפרט עד כמה מסוכן להם שילטון המלוכה.

הערה שנייה,היער ועץ האלה-גרמו למות בנו האהוב של דוד,אבשלום(שמב'יח'9)




תגובות  13  אהבו 

1347
כמה נעים לחזור ריוורס לימים ההם שהתנ"ך היה אחד המקצועות העיקריים ואף הורו לנו ללמוד בעל פה פרקים שלמים מובחרים. סיפורי המיקרא הלהיבו אותנו ושמחנו להחליף בספרית בית הספר...
כמה נעים לחזור ריוורס לימים ההם שהתנ"ך היה אחד המקצועות העיקריים ואף הורו לנו ללמוד בעל פה פרקים שלמים מובחרים. סיפורי המיקרא הלהיבו אותנו ושמחנו להחליף בספרית בית הספר ספרים עם סיפורי גיבורים במיקרא.
אז טוב שיש לנו כאן מורה(לשעבר) שמזכירה לנו את אותם סיפורי אגדה שבמקרא . .
אני זוכר שאריאלה (מנהלת לשעבר ביוצרת) הייתה מעלה מידי פעם את פרשת השבוע עם התאור הסיפורי. היה נחמד לעקוב אחר הפרושים ולהיזכר בסיפורים,סיפורי התנ"ך
וגם נכון בהקבלה לנושאים במשרות הרמות במדינה, אהבתי, תודה
09/01/14
היום המלוכה - יוק.
אז ממליכים אנו ראשי ממשלה.
וילכו העם אל האטד ויצביעו עבורו......
שנבטח בו לצערי מאז רבין ז'ל ואריק שרון אני לא חשה יציבות כוללת במדינתנו
תודה על תגובתך.המטרה היתה למשוך תשומת לב לרעיון המיקראי נגד המלוכה.נחמד לי שיכולתי להזכיר לך ילדות.גם זו היתה הכוונה. טו בשבט תמיד מזכיר לי מעט את הזמן שהיינו הולכים עם שתילי עצים לטעת.ממש זמן ירוק....
תודה על תגובתך.המטרה היתה למשוך תשומת לב לרעיון המיקראי נגד המלוכה.נחמד לי שיכולתי להזכיר לך ילדות.גם זו היתה הכוונה.
טו בשבט תמיד מזכיר לי מעט את הזמן שהיינו הולכים עם שתילי עצים לטעת.ממש זמן ירוק.
את בהחלט צודקת.עם ללא מנהיג,כמו עדר ללא רועה.רצוי שהמנהיג היה ראשון בין שווים ולא כאותו המונארך הצרפתי שאמר"החוק זה אני"
כתבת יפה והכללת הרבה. אין כמו סיפורי המקרא לחבר בין אז ועכשיו ועם ישראל חי וקיים. וכעת בעת חג טו בשבט - נאה לה לממלכה לחגוג את הטבע והפריחה. אגב, בקשר לשמואל הנביא - הוא לא רצה את שאול כמלך ישראל ...
כתבת יפה והכללת הרבה. אין כמו סיפורי המקרא לחבר בין אז ועכשיו ועם ישראל חי וקיים. וכעת בעת חג טו בשבט - נאה לה לממלכה לחגוג את הטבע והפריחה.

אגב, בקשר לשמואל הנביא - הוא לא רצה את שאול כמלך ישראל לא בגלל שהוא מסוכן לשלטון, הוא המליך את דוד כי היה יפה יותר בעיניו וכו'... כך הבנתי מקריאתי בתנך.
יפה כתבת טובלה מלאת ידע כרימון
09/01/14
שאול תעה בדרכו ולא עה את שנדרש. לכן החליף אותו הנביא במצוות השם. דוד היה רועה רחמן על הצאן ולכן מתוך, כל אחיו נבחר להנהיג את ישראל. כל אחיו היו גבוהים וגיבורים ולא נבחרו. יש מנהיגים שהי...
שאול תעה בדרכו ולא עה את שנדרש.
לכן החליף אותו הנביא במצוות השם.
דוד היה רועה רחמן על הצאן ולכן מתוך,
כל אחיו נבחר להנהיג את ישראל.
כל אחיו היו גבוהים וגיבורים ולא נבחרו.
יש מנהיגים שהיו רועי צאן בעברם.
היי מינה,תודה שהגבת.לא כתבתי שהוא לא רצה את שאול.הוא טרם הכיר את שאול וכבר התנגד לרעיון המלוכה.ראי מראה המקום שנתתי.על פי הוראת אלוהים.הוא אשר בוחר בשאול.בינינו,ולא נומר לדתיים,לא היתה לו ברירה,העם לח...
היי מינה,תודה שהגבת.לא כתבתי שהוא לא רצה את שאול.הוא טרם הכיר את שאול וכבר התנגד לרעיון המלוכה.ראי מראה המקום שנתתי.על פי הוראת אלוהים.הוא אשר בוחר בשאול.בינינו,ולא נומר לדתיים,לא היתה לו ברירה,העם לחץ,אבל שאול היה עצמאי מדי ולא חלק לו ,לשמואל,את הכבוד ששמואל ציפה ממנו וזה,אולי הרגיז אותו.
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

יום הקדיש הכללי
היום,י' בטבת,הוא יום הקדיש הכללי של האנשים שיום מותם אינו ידוע.במסורת זהו יום צום בו החל המצור על ירושלים טרם חורבן...
לקריאת הפוסט
אספר לקראת טו' בשבט אגדה סלובקית
בכפר אחד חי אכר עם אשתו ובנו התינוק. מדי יום האשה החרוצה היתה פעילה,אך בלכתה לישון,בערב, נירדמה מייד כמו בול עץ. הלך האכר ליער,למכשפה הידועה בסביבה ,וכשהיא יושבת ליד יורה רותחת,מעבירה נוזל...
לקריאת הפוסט
ברכה
שנה אזרחית מוצלחת לכל חברי מוטקה.שנת בריאות ,אושר...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה